تمنا و پروانه

سازمان ملل درباره‌ی ناپدیدشدن دو زن معترض در کابل ابراز نگرانی کرد

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) درباره‌ی ناپدیدشدن تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترض در کابل که گفته می‌شود از سوی طالبان بازداشت شده‌اند، ابراز نگرانی کرده است.

یوناما صبح امروز (شنبه، ۲ دلو) در تویتی نوشته است که این دو فعال زن شب چهارشنبه (۲۹ جدی) از خانه‌های‌شان ربوده شده‌اند.

این دفتر از طالبان خواسته است تا اطلاعاتی در مورد محل نگهداری این زنان ارایه کنند.

این درحالی است که طالبان بازداشت این دو زن معترض را رد می‌کنند و آن‌را ادعای بی‌اساس می‌خوانند.

خلیل همراز، سخن‌گوی استخبارات طالبان گفته است که یک‌ تعداد از چهره‌ها، برای به‌دست‌آوردن تابعیت از کشورهای غربی، می‌خواهند به ارزش‌های اسلامی و افغانی توهین کنند و با واردکردن اتهامات بی‌اساس علیه نیروهای طالبان می‌خواهند برای خود کیس ساخته و به خارج بروند.

زنان معترض اما تأکید کرده‌اند که تمنا زریاب و پروانه ابراهیم‌خیل در بند طالبان قرار دارند.

در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، تنما زریاب می‌گوید که طالبان پشت دروازه‌ی خانه‌اش آمده و قصد دارند به زور وارد خانه‌ی او شوند. زریاب در این ویدیو درخواست کمک می‌کند.

این زنان درحالی بازداشت شده‌اند که آنان روز یک‌شنبه (۲۶ جدی) نسبت به حجاب اجباری توسط طالبان، اعتراض کردند و در ملاءعام برقع را به‌شکل نمادین از سر زنی بیرون کشیده و دور انداختند. این اعتراض با واکنش تند طالبان مواجه شد.

این گروه در آن روز گفته بود کسانی که با حجاب مخالفت می‌کنند، مخالف قرآن و پیامبر اسلام هستند. همچنین اعضای این گروه از جمله سخن‌گویان نهادهای امنیتی طالبان کارزاری در تویتر علیه این زنان راه انداختند و خواستار بازداشت و سرکوب آنان شدند.

طالبان در پنج ماه گذشته محدودیت‌های زیادی را در برابر زنان وضع کرده و آنان را از کار و آموزش نیز محروم کرده‌اند. وضع این محدویت‌ها اعتراضات گسترده‌ای  زنان را در پی داشته است.

زنان معترض در اعتراضات‌شان شعار «نان، کار و آزادی» را سر می‌دادند.