اعتراض زنان به توزیع ناعادلانه کمک‌ها در دایکندی

زنان در دایکندی به توزیع «ناعادلانه»ی کمک‌های بشردوستانه اعتراض کردند

شماری از فعالان حقوق زن در ولایت دایکندی نسبت به توزیع ناعادلانه کمک‌های بشردوستانه در این ولایت اعتراض کرده و بر شناسایی نیازمندان واقعی تأکید کرده‌اند. گردهمایی اعتراضی این زنان امروز (دوشنبه، ۴ دلو) از سوی انجمن زنان پیشگام مقیم شهر نیلی در یک مکان سربسته در مرکز دایکندی برگزار شده بود.

اعتراض‌کنندگان شعارهای «چرا زنان بی‌‎سرپرست از کمک‌های بشردوستانه بازمانده‌اند» و «حاکمان فعلی باید دست از دخالت در توزیع کمک‌ها بردارند» را سر می‌دادند.

آنان اختصاص کمک‌ها از سوی نهادهای امدادرسان در این ولایت را ناچیز و تبعیض‌آمیز خوانده و تأکید کردند که همین کمک‌های ناچیز هم به‌شکل شفاف و عادلانه توزیع نمی‌شود.

روقیه راسخ یکی از زنان معترض گفت: «با حاکمیت طالبان نرخ بی‌کاری و فقر به سرحد بالایی افزایش یافته و براساس آمارها، ۹۹ درصد مردم دایکندی زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نیازمند شدید کمک‌های بشردوستانه اند.»

خانم راسخ همچنین گفت کمک‌های ناچیزی که برای مردم دایکندی اختصاص می‌یابد به نیازمندان واقعی آن نمی‌رسد، بلکه براساس شناخت، قوم و واسطه توزیع می‌شود.

او از مسئولان طالبان خواست که کمک‌های مردم دایکندی را به دیگر ولایات ندهند و نیز نظارت‌شان را براساس اصل تعادل عیار کنند.

زنان معترض دایکندی قطع‌نامه‌ی پنج ماده‏‌ای را نیز صادر کردند که در ماده‌ی اول آن از سازمان ملل متحد و کشورهای امدادرسان تقاضا شده است تا در شرایط کنونی با توجه به گسترش دامنه‌ی فقر و تنگ‌دستی میان مردم افغانستان، کمک‌های‌شان را بیشتر کنند.

از سازمان ملل و کشورهای کمک‌کننده همچنین خواسته شده است در زمینه‌ی توزیع عادلانه‌ی کمک‌ها تلاش کنند؛ زیرا به‌گفته‌ی آنان، کمک‌ها از دست‌برد مافیاها، زورگویان محلی و حاکمان فعلی در امان نیست و براساس تعلقات قومی و خویشاوندی توزیع می‌شود.

زنان معترض در دایکندی افزودند که کمک‌های بین‌المللی باید توسط نهادهای بین‌المللی توزیع شوند و کارمندان نیز مطابق نیازهای محلی و براساس شایسته‌سالاری استخدام شوند.

زنان در دایکندی درحالی به توزیع ناعادلانه‌ی کمک‌ها اعتراض کرده‌اند که پیش از این نیز «افراد فقیر و نیازمند» از چگونگی توزیع کمک‌ها در این ولایت شکایت داشتند. همین‌طور، در شماری از ولایات دیگر نیز شکایت‌هایی وجود دارد که کمک‌های بشردوستانه سلیقه‌ای توزیع می‌شود.