تمنا و پروانه

دبیرکل سازمان ملل خواهان رهایی زنان معترض بازداشت‌شده در افغانستان شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی در مورد ربوده‌شدن زنان فعال افغانستان، خواستار رهایی آنان شده است. گوترش این خواست را در نشست امروز (چهارشنبه، ۶ دلو) شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است.

تمنا زریاب پریانی با سه خواهرش و همچنین پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان فعال افغانستان و معترض به سیاست‌ها و عملکردهای طالبان حدود یک هفته پیش از کابل ربوده شده‌اند.

ادعا شده است که این زنان فعال از سوی نیروهای طالبان ربوده شده‌اند، اما طالبان این ادعا را رد کرده‌اند.

همچنین، عالیه عزیزی، مدیر پیشین بخش زنان زندان هرات نیز از ماه‌ها به این طرف مفقود است و از وظیفه به خانه‌اش برنگشته است. طالبان گفته‌اند که عالیه عزیزی را بازداشت نکرده‌اند، اما برادر عالیه می‌گوید که او از سوی طالبان بازداشت شده است.

بازداشت این زنان واکنش‌هایی زیادی را در پی داشته و شماری از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل از طالبان خواستار تحقیق و رهایی بدون قیدوشرط آنان شده‌اند.

با این حال، دیبرا لاینز، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان در نشست امروز شورای امنیت این سازمان گفته است: «هیچ افغانی [شهروند افغانستان] نبابد از این که شبانه دروازه‌ی خانه‌اش به صدا در آید، در ترس زندگی کند و هیچ خانواده‌ای نباید در مورد محل و سرنوشت عزیزانش در بی‌اطلاعی به‌سر ببرد.»

تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل از جمله زنان معترض در کابل بودند که چندی پیش به حجاب اجباری اعتراض کرده و در یک نمایش نمادین حجاب را از سر یک خانم برداشته و دور انداخته بودند.

این اقدام آنان با واکنش تُند طالبان مواجه شده بود. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته بود که مخالفت با حجاب، مخالفت با شریعت و پیامبر اسلام است.

طالبان در پنج ماه گذشته محدودیت‌های زیادی را در برابر زنان وضع کرده و آنان را از کار و آموزش نیز محروم کرده‌اند. وضع این محدویت‌ها اعتراضات گسترده‌ای  زنان را در پی داشته است.

دیدگاه‌های شما
  1. دیدگاه سازمان های جهان هر سازمانی باشد به شمول سازمان ملل متحد فقط بدرد خودشان میخورد ما اسلام هستیم و قانون ما قانون دین مبین اسلام هست و طالبان وظیفه شان بود انجام دادن چنین کاری ما افغانها این حرکتشان را ستایش میکنیم و قابل قدر هست این واکنششان این دخترا های بی حیا باعث پرخاشگری جامعه هستن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *