رییس پارلمان اروپا

رییس پارلمان اروپا: تعامل با طالبان مشروط به رعایت حقوق زنان باشد

روبرتا متزولا، رییس پارلمان اتحادیه اروپا در نشستی درباره زنان افغانستان در بروکسل تأکید کرد که هرگونه تعامل با طالبان منوط به رعایت حقوق زنان باشد.

این نشست دو روزه تحت عنوان «روزهای زنان افغان» دیروز (سه‌شنبه، ۱۲ دلو) در پارلمان اروپا در پایتخت بلجیم آغاز شد و قرار است امروز نیز ادامه یابد.

رییس پارلمان اروپا در سخنرانی خود «تبعیض نظام‌مند جنسیتی» علیه زنان افغانستان از سوی طالبان را محکوم کرد.

او گفت که اتحادیه اروپا در قبال حقوق زنان و دست‌رسی آن‌ها به آموزش و کار موضع محکمی اختیار کرده است. او تأکید کرد که جهان باید نیازهای زنان افغانستان را در اولویت قرار دهد.

انجلینا جولی، ستاره معروف سینمای هالیوود نیز از سخنرانان این نشست بود و او از سران کشورهای جهان خواست تا طالبان را به علت نقض حقوق زنان پاسخگو کنند.

خانم جولی در عین حال از طالبان درخواست کرد که تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل از زنان معترض را رها و به دختران اجازه آموزش دهند.

در ادامه سیما سمر، ریس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان در سخنرانی خود گفت که مردم نیازمند نباید به خاطر رهبری ناسالم شکنجه شوند: «مردم افغانستان واقعاً به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و این نباید به آنچه افراد صاحب قدرت می‌گویند مشروط باشد.»

او تأکید کرد که این مسئولیت اخلاقی جهان است که به مردم نیازمند در افغانستان براساس قوانین ‌بین‌المللی بشردوستانه کمک کنند.

اتحادیه اروپا هدف از برگزاری این نشست را حفظ توجه به وضعیت زنان افغانستان پس ز تسلط طالبان خوانده است.

طالبان پس از تسلط خود بر افغانستان محدویت‌های زیادی علیه زنان وضع کرده است. در حال حاضر زنان نمی‌توانند در ادارات دولتی کار کنند و همچین دختران امسال از مکتب و دانشگاه محروم بودند.

روز نخست نشست پارلمان اروپا در مورد زنان افغانستان