حمله بر میدان هوایی کابل

نتایج تحقیقات امریکا درباره‌ی حمله به میدان هوایی کابل: حمله پیچیده نبوده است

ارتش امریکا تحقیقات خود درباره‌ی حمله ۲۶ آگست به میدان هوایی کابل را که منجر به کشته‌شدن ۱۶۰ شهروند افغانستان و ۱۳ نظامی امریکایی شد، منتشر کرد. طبق نتایج تحقیقات، این حمله پیچیده نبوده و کسی در آن با گلوله کشته و زخمی نشده است.

نتایج این تحقیق روز جمعه (۱۵ دلو) از سوی فرمانده مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) منتشر شد.

طبق بیانیه‌ی سنتکام، این تحقیق توسط یک تیم نظامی در نتیجه‌ی مصاحبه با بیش از ۱۳۰ نفر در یک دوره‌ی سه‌ونیم ماهه به دست آمده است.

در این بیانیه به نقل از سرتیم تحقیق آمده است که براساس نتایج، حمله به دروازه «آبی» میدان هوایی کابل با وسیله‌ی انفجاری انجام شده بود که ساچمه‌های جاسازی شده در آن به‌سوی انبوه جمعیت رها شده است.

در بیانیه آمده است که هیچ مدرک قطعی مبنی بر زخمی‌شدن یا کشته‌شدن کسی بر اثر شلیک گلوله، چه امریکایی و چه افغانستانی، پیدا نشده است.

کنت فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام شواهد جمع‌آوری‌شده، کشته‌شدن بیش از ۱۰۰ نفر، تجزیه و تحلیل کارشناسان، یافته‌های واقعیت و نتیجه‌گیری‌های تیم براساس آن شواهد را یک بررسی قانع‌کننده و واقعی خوانده است.

او اذعان کرده است که تحقیقات اطلاعاتی را که او در روز حمله به مطبوعات ارائه کرده بود، رد می‌کند که گفته بود، این یک عملیات پیچیده بوده است.

او هم گفته است که این یافته‌ها نشان داده است ساچمه‌های جاسازی شده در دستگاه انفجاری باعث ایجاد زخم‌هایی شبیه شلیک گلوله شده است.

مک کنزی گفته است: «درحالی که هیچ چیز نمی‌تواند ۱۱ تفنگدار دریایی، ۱ سرباز و ملوان را که به طرز غم‌انگیزی در حمله از دست دادیم، بازگرداند، مهم است که ما کاملاً آنچه را که اتفاق افتاده است درک کنیم.»

حمله به میدان هوایی کابل در ۴ سنبله، درحالی که عملیات تخلیه‌ی امریکا از این میدان هوایی جریان داشت، صورت گرفت. این نخستین حمله پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان بود.

در تاریخ یازدهم جدی نهادهای امنیتی ایالات متحده‌ی امریکا هویت مهاجم انتحاری را که در جریان روند تخلیه در میدان هوایی کابل خود را منفجر کرد، اعلام کردند.

این نهادها از فرد مهاجم به نام «عبدالرحمان لوگری» یاد کرده بودند که «دانشجوی انجنیری بوده و توسط نیروهای گروه طالبان از زندان بگرام ولایت پروان آزاد شده بود».

مسئولیت این رویداد را گروه داعش به عهده گرفت.