افزایش ارزش پول ملی؛ یک دالر ۸۹ افغانی شد

ارزش پول ملی افغانستان طی روزهای اخیر در برابر دالر امریکایی به‌گونه نسبی افزایش یافته است. براساس نرخ بازار مرکزی ارز (سرای شهزاده)، ارزش دالر امریکایی امروز (شنبه، ۱۶ دلو) به ۸۹ افغانی رسیده است.

حاجی دادگل، معاون سرای شهزاده به روزنامه اطلاعات روز گفت که امکان دارد ارزش دالر در برابر افغانی بیشتر از این هم کاهش یابد. او دلیل کاهش ارزش دالر را کمبود پول افغانی در بازار خواند.

او افزود که طی روزهای اخیر پول دالر توسط نهادهای کمکی برای تبادله وارد بازار شده و این باعث کمبود پول افغانی شده است.

ارزش دالر پس از تسلط طالبان روند صعودی را طی کرده و به بلندترین نرخ طی دو دهه اخیر رسیده بود.

بلندرفتن نرخ دالر باعث افزایش بهای مواد اولیه در بازار نیز می‌شود؛ چرا که کالا با دالر وارد و با افغانی به فروش می‌رسد.

گفتنی است که کمبود پول افغانی در بازار در حالی منجر به کاهش ارزش دالر شده است که عبدالله الدرداری، رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که این سازمان حدود ۱۳۵ میلیون دالر را در بانکی در افغانستان در اختیار دارد، اما به دلیل ممنوعت استفاده از ارز خارجی نمی‌تواند آن‌را مصرف کند. او در عین حال گفته است که بانک مرکزی افغانستان نتوانسته است این مقدار دالر را به پول افغانی تبدیل کند.

به‌گفته‌ی او، طالبان وعده‌ی روشن داده بودند که این مقدار پول به‌صورت خودکار به پول افغانی تبدیل می‌شود. الدرداری تأکید کرده است: «این اتفاق نیفتاده است.»

طالبان اما ادعای رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان در مورد ناتوانی بانک مرکزی این کشور برای تبدیل‌کردن دالر به پول افغانی را رد کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان جمعه‌شب (۱۵ دلو) در تویتی نوشته است که تا کنون از آدرس سازمان ملل یا کدام نهاد دیگر پول دالر به بانک مرکزی منتقل نشده است.

او تأکید کرده است که در صورت انتقال پول دالر به بانک مرکزی، این بانک «بدون تردید» توان تبدیل آن به پول افغانی را دارد.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه آگست سال گذشته‌ی میلادی، استفاده از ارز خارجی را در این کشور ممنوع کردند.