طالبان در واکنش به فرمان بایدن: امریکا از انجام اعمال تحریک‌کننده خودداری کند

طالبان تصمیم‌ اخیر امریکا مبنی بر مصادره‌ی بخشی از دارایی بانک مرکزی افغانستان را تحریک‌کننده خوانده و درباره‌ی آن به واشنگتن هشدار داده‌اند.

در اعلامیه‌ی گروه طالبان که امروز (دوشنبه، ۲۵ دلو) از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه منتشر شده، آمده است که اگر امریکا از موقف خود منصرف نشود و به کارهای «تحریک‌کننده» ادامه دهد، طالبان هم ناگزیر می‌شوند پالیسی خود در مورد آن کشور را بازنگری کنند.

امریکا اخیرا از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگهداری می‌شد و پس از تسلط طالبان مسدود شد، ۳.۵ میلیارد آن‌را به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده است. همچنین طبق این تصمیم امریکا، نیمی دیگر از ذخایر بانک مرکزی به‌عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود.

طالبان گفته‌اند که دولت بایدن در نخست دارایی افغانستان را بر خلاف همه نورم‌های جهانی مسدود کرد و اکنون می‌خواهد «خودسرانه» آن‌را تصرف کند.

این گروه مصادره‌ی دارایی افغانستان را عمل «غیرموجه و تجاوز» بر حقوق مردم افغانستان خوانده است.

در ادامه اعلامیه‌ی طالبان آمده است که حادثه ۱۱ سپتامبر هیچ ربطی به افغان‌ها ندارد و تصرف دارایی مردم افغانستان با بهانه گرفتن این رویداد، تجاوز و ظلم آشکار است.

طالبان همچنین تصمیم اخیر بایدن را در مخالفت علنی با توافق‌نامه‌ی امضاشده با این گروه خوانده است.

در اعلامیه‌ی طالبان آمده است: «برای این‌که امریکا‌ خود را از ملامتی جهان نجات دهد و روابط خود را هم با افغان‌ها خراب نکند، باید از این تصمیم خود منصرف شده و دارایی افغان‌ها را بدون قیدوشرط آزاد سازد، و دیگر از چنین اعمال تحریک‌کننده خودداری کند، که سبب بی‌اعتمادی بیش‌تر بین هر دو طرف می‌گردد.»

تصمیم اخیر دولت امریکا درباره‌ی دارایی بانک مرکزی افغانستان، واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته است.

وزارت خارجه‌ی ایران این تصمیم را غارت اموال افغانستان، «شرم‌آور» و «ضد بشری» خوانده است.

وزارت خارجه‌ی چین هم در واکنش به مصادره‌ی دارایی بانک مرکزی افغانستان از سوی امریکا، گفته است که ثروتمندترین کشور جهان به‌طور آشکار ثروت فقیرترین افراد را غارت می‌کند.

به تازگی شبکه‌ی زنان افغانستان در نامه‌ای عنوانی جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا از مصادره‌ی دارایی بانک مرکزی افغانستان انتقاد کرده و گفته است که مردم افغانستان مسئول اعمال شبکه‌ی القاعده و یا گروه طالبان نیستند.

دیدگاه‌های شما
  1. دارایی افغانستان از لقمه نان هر خانواده ای فقیر، دردمند، زخمی و شهید این کشور کاسته شده و ذخیره شده است که نه به گروه خاص و نه به حکومت فعلی تعلق دارد و نه حاصل زحمات طالبان است که آنرا امریکا دو تقسیم کند و از آن غرامت بپردازد؛ مردم افغانستان حامل حادثه ۱۱ سپتمبر نبوده و نه مسوول پرداخت غرامت میباشند.
    پس لازم است دارایی افغانستان به صوزت کل به مردم افغانستان بازگرداننده شود تا مردم از این بدبختی نجات یابند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *