طالبان در کابل یکی از زنان معترض را بازداشت کردند

نزدیکان مرجان امیری یکی از زنان معترض در کابل می‌گویند که او توسط طالبان بازداشت شده‌ است.

یکی از نزدیکان مرجان امروز (چهارشنبه، ۲۷ دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفت که او شش روز پیش از خانه‌اش در شهر کابل بازداشت شده است.

او گفت با گذشت نزدیک به یک هفته از سرنوشت مرجان خبری نیست و حوزه‌های امنیتی طالبان نیز درباره‌ی او ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

همزمان با این، گفته می‌شود که چند زن معترض دیگر از جمله مدینه دروازی با دو کودک‌اش توسط طالبان بازداشت شده است. منبع مستقلی بازداشت زنان دیگر را تا کنون تأیید نکرده است.

پیشتر رینا امیری، نماینده ویژه امریکا برای زنان افغانستان در تویتی از بازداشت ۴۰ نفر از جمله ۲۹ زن خبر داده بود. امیری این تویت را دقایقی پس از نشر آن حذف کرد.

طالبان پیش از این هم چهار زن معترض و بستگان‌ آنان را بازداشت و برای چند هفته در بند کشیده بودند. این گروه مسئولیت بازداشت این زنان را نپذیرفته بودند؛ اما پس از فشارهای جهانی آنان را رها کردند.

گفتنی است که طالبان طی شش ماه گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های زیادی در برابر مردم افغانستان، به‌ویژه زنان وضع کرده‌اند.

این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی منع کرده‌اند. همچنین طالبان در جریان سال تعلیمی ۱۴۰۰ به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندادند.

با این حال، شماری از زنان فعال در کابل و ولایات در جریان پنج ماه گذشته در برابر این عملکردهای طالبان دست به اعتراض زده و با رفتن به خیابان‌ها، فریاد «نان، کار و آزادی» سر داده‌اند.