اطلاعات روز

محاکمه‌ی یک شهروند افغانستان به اتهام جنایات جنگی در هالند آغاز شد

یک شهروند ۷۶ ساله افغانستان که متهم به ارتکاب جنایات جنگی است، در دادگاهی در شهر لاهه هالند محاکمه می‌‌شود.

او متهم است که در دوران حکومت کمونیستی وقت در دهه ۱۹۸۰، مسئول زندان پلچرخی بوده و با زندانیان سیاسی رفتار غیر انسانی داشته است.

به گزارش رویترز، محاکمه‌ی این فرد امروز (چهارشنبه، ۲۷ دلو) آغاز شده است.

دادگاه نام این فرد را «عبدال ‌رفیف» معرفی کرده است. او به قضات گفته است هویت‌اش را اشتباه گرفته است: «من آن شخصی نیستم که شما در موردش صحبت می‌کنید.»

رفیف متهم است که با نام جعلی در هالند زندگی می‌کند و او در واقع عبدالرزاق عارف است که بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۰ مسئول زندان پلچرخی بوده است.

به نوشته‌ی رویترز، دادستان‌ها می‌گویند رفیف مسئول زندانیان سیاسی در زندان پلچرخ بوده است. گفته می‌شود که نگهبانان تحت فرمان او زندانیان را مورد ضرب و شتم، شکنجه و اعدام قرار می‌دادند.

در طول جلسه‌ی دادگاه، رفیف تمام سوالات قضات در مورد هویت خود را به وکیلانش ارجاع داد و گفت که بیمار است، سرگیجه دارد و چیزی به خاطر نمی‌آورد.

رفیف در سال ۲۰۰۱ با درخواست پناهندگی به هالند آمده و شهروندی این کشور را نیز دریافت کرده است. او در سال ۲۰۱۹ توسط پولیس هالند بازداشت شده است.

این فرد تحت اصول «صلاحیت جهانی» محاکمه می‌شود. براساس این اصول، اتهامات جنایات جنگی اگر در کشوری که ادعا می‌شود در آنجا انجام شده‌، محاکمه نشود، در خارج از این کشور قابل پیگرد است. هالند پیش از این سه مقام عالی رتبه استخبارات نظامی افغانستان را برای جنایات مشابه در دوره دهه ۹۰ در افغانستان با موفقیت محاکمه کرده است.