استادان دانشگاه: جامعه جهانی در برابر تصمیم بایدن درباره‌ی دارایی افغانستان سکوت نکند

شماری از استادان دانشگاه در یک گردهمایی، تصمیم اخیر امریکا درباره‌ی ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را بی‌عدالتی خوانده و از جامعه جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مدافع حقوق بشری خواسته‌اند که در برابر این تصمیم سکوت اختیار نکنند.

گردهمایی این استادان امروز (شنبه، ۳۰ دلو) در مرکز رسانه‌های حکومت طالبان در کابل برگزار شده است.

به نقل از خبرنامه‌ی مرکز رسانه‌های حکومت طالبان، استادان دانشگاه‌ تخصیص دارایی بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر را سرقت، تاراج و باج‌گیری خوانده‌اند.

طبق فرمان اجرایی جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگهداری می‌شد و پس از تسلط طالبان مسدود شد، ۳.۵ میلیارد آن‌ به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده می‌شود. همچنین طبق این فرمان، نیمی دیگر از ذخایر بانک مرکزی به‌عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود. کاخ سفید می‌گوید، انتقال این پول بستگی به حکم دادگاه دارد.

استادان دانشگاه‌های افغانستان در واکنش به این تصمیم بایدن در قطع‌نامه‌ای، گفته‌اند که مصرف ذخایر ارزی بانک مرکزی برای کمک‌های بشردوستانه و غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، غیرعادلانه و اقدامی برای فروپاشی اقتصاد افغانستان و مجازات مردم این کشور است.

آنان افزوده‌اند که ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان به‌هدف ثبات ارزش پول ملی، نگهداری بیلانس تادیات و تسهیل معاملات تجارتی بین‌المللی است.

به نقل از خبرنامه‌ی مرکز رسانه‌های حکومت طالبان، در قطع‌نامه‌ی استادان دانشگاه آمده است که امریکا و متحدانش در جریان بیست سال گذشته در افغانستان، هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را معلول، آواره و زندانی کرده‌اند. آنان گفته‌اند که این اعمال طبق قوانین بین‌المللی جنایات جنگی محسوب می‌شود و باید امریکا و متحدانش، به مردم افغانستان غرامت بپردازند.

استادان دانشگاه‌ها در قطع‌نامه‌شان از سازمان تجارت جهانی و اعضای آن نیز خواسته‌اند تا جلو «تجاوز آشکار» بر ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را بگیرد.

تصمیم اخیر امریکا درباره‌ی ذخایر بانک مرکزی افغانستان واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته ‌است.

مقام‌های امریکایی می‌گویند که از این فرمان در رسانه‌ها تعبیر نادرست شده‌اند.

جن ساکی، سخن‌گوی کاخ هفته‌ی گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره‌ی این فرمان گفت که این یک مرحله‌ از یک روند است. او تأکید کرد تا زمانی که دادگاه حکمی صادر نکند این پول به هیچ وجهی قابل انتقال نیست.

خانم ساکی افزود کاری را که رییس‌جمهور انجام داده، این است که اجازه می‌دهد بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان موجود در امریکا به نفع مردم افغانستان استفاده شود.