وزارت معارف طالبان: در سال جدید تعلیمی مکاتب به‌روی تمامی دانش‌آموزان باز خواهد شد

وزارت معارف حکومت سرپرست گروه طالبان می‌گوید که در سال جدید آموزشی مکاتب به‌روی تمامی دانش‌آموزان به‌شمول دختران باز خواهد شد.

در سال آموزشی که گذشت، طالبان در اکثریت ولایت‌ها اجازه‌ی بازگشایی مکاتب متوسطه‌ی دخترانه را ندادند. این موضوع واکنش‌های منفی جهانی را در پی‌داشت.

اما در حال حاضر، عزیزاحمد ریان، سخن‌گو و رییس نشرات وزارت معارف طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی باختر گفته که این وزارت برای بازگشایی تمامی «مکاتب جدی است».

او گفته است که برای سهولت و مصونیت دانش‌آموزان، از نصاب یکسان آموزشی استفاده خواهد شد.

این مقام طالبان افزوده است که وزارت معارف طالبان در حال حاضر برنامه‌ای برای ایجاد تغییرات در نصاب آموزشی را ندارد؛ اما در سال‌های آینده درباره‌ی آن کار خواهد کرد.

پیشتر گزارش شده بود که طالبان در نصاب آموزشی تغییرات ایجاد می‌کنند و با برخی از مضامین مخالف هستند. ادعا شده بود که حکومت طالبان ترجیح می‌دهد که موضوع جهاد، حجاب و برخی موضوعات دیگر درج نصاب تعلیمی شوند.

سخن‌گوی وزارت معارف طالبان در ادامه گفته است که این وزارت در تلاش است تا کتاب‌های چاپ‌شده را از خارج به داخل کشور انتقال دهد. به گفته‌ی او، درجریان ماه جاری حدود هفت میلیون جلد کتاب از شهر دبی امارات متحده عربی به کابل انتقال و توزیع آن آغاز شده است.