اطلاعات روز

امریکا واردات اقلام فرهنگی و تاریخی از افغانستان را محدود کرد

وزارت امور خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که این کشور واردات اقلام فرهنگی و تاریخی از افغانستان را برای جلوگیری از غارت و قاچاق میراث فرهنگی این کشور محدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق این فرمان که به صورت «اضطراری» صادر و از روز جمعه اجرایی شد، محدودیت‌هایی برای ورود سرامیک، نقاشی، شیشه، عاج، منسوجات باستانی، کاشی و قطعات چوبی به امریکا اعمال شده است.

وزارت امور خارجه‌ی امریکا گفته است که این محدودیت‌ها «به منظور جلوگیری از ورود مواد قاچاق غیرقانونی به بازار هنر ایالات متحده، در نتیجه کاهش انگیزه غارت میراث فرهنگی افغانستان و مبارزه با سود حاصل از فروش این اشیاء فرهنگی توسط تروریست‌ها و سازمان‌های جنایت‌کار است.»

گفته شده است که این محدودیت‌ها پس از درخواست دولت پیشین افغانستان در اپریل ۲۰۲۱، که در ماه آگست به دست طالبان سقوط کرد، وضع شده‌اند.

این تصمیم امریکا، انتقاد‌هایی را نیز در پی داشته است.

در این راستا، نشریه‌ی هنری «آرت نیوزپیپیر» گفته است که مقررات جدید می‌تواند مشکلات لجستیکی را برای مجموعه‌داران یا موزه‌دارانی ایجاد کند که در حال حاضر اقلامی در راه به ایالات متحده دارند.

از سوی هم، گزارش‌هایی نیز وجود دارد که آثار فرهنگی و تاریخی افغانستان پس از تسلط طالبان غارت و یا هم نابود شده است.

چندی پیش مقامات محلی طالبان و کارمندان سابق یونسکو که قبل در افغانستان مستقر بودند به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که حدود هزار اثر باستانی گران‌بها که زمانی در انبارهای نزدیک جایگاه بت‌های بامیان نگهداری می‌شد، پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ سرقت شده یا از بین رفته‌اند.

سیف الرحمن محمدی یکی از اعضای محلی طالبان در ماه اکتبر به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «من تایید می‌کنم که غارت صورت گرفته، اما قبل از رسیدن ما بود.»

وی افزوده بود: «ما در حال بررسی هستیم و تلاش می‌کنیم آن‌ها را بازگردانیم.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *