نصیراحمد فایق

فایق: رأی مثبت به قطع‌نامه‌ی محکومیت حمله‌ی روسیه به اوکراین بر مبنای منافع ملی افغانستان بود

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در مورد رأی مثبت افغانستان به قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی این سازمان برای محکومت حمله‌ی روسیه به اوکراین، وضاحت داده است.

فایق در بیانیه‌ای که در صفحه‌ی تویتر خود منتشر کرده، نوشته است که حمایت او از قطع‌نامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل بر مبنای مصالح علیا و منافع ملی افغانستان و در هم‌سویی با کشورهای دوست افغانستان بوده است که هر کدام صدها هزار مهاجر افغانستان را میزبانی می‌کنند و میلیون‌ها دالر کمک بشری به مردم افغانستان کمک کرده و یا هم متعهد شده‌اند.

او نوشته است: «فدراتیف روسیه موقف‌اش در برابر جنگ، طالبان و مردم افغانستان واضح بوده و بزرگ‌ترین نگرانی‌اش از ناحیه‌ی مبارزه با داعش و مواد مخدر در افغانستان بوده و است. همچنان در مقایسه با سایر کشورهای کمک‌کننده به افغانستان، کمک‌های اندک و ناچیز را مساعدت کرده است.»

از سوی هم، نصیراحمد فایق گفته است که اختیار سیاست بی‌طرفی از جانب کشورهایی صورت می‌گیرد که دارای دولت مشروع و قانونی و همچنین دارایی خط‌مش سیاسی، اقتصادی و امنیتی معین و مشخص هستند.

به‌گفته‌ی او، این دولت‌ها در موضع‌گیری‌های‌شان روابط دوجانبه و استراتژیک برای‌شان مهم بوده و نمی‌خواهند منافع‌شان در تقابل قدرت‌های بزرگ قرار بگیرد.

با این حال، فایق نوشته است که افغانستان در سطح بین‌المللی دولت مشروع و قانونی ندارد و در کنار آن، خود دچار بحران اقتصادی و فاجعه بشری نیز است.

به‌گفته‌ی او، در بیست سال اخیر تمام قدرت‌های بزرگ در افغانستان دخیل بودند و حالت کنونی نتیجه‌ی مداخلات بیست سال گذشته است. او تأکید کرده است که هیچ نوع تهدید اقتصادی و نظامی متوجه افغانستان نیست و این کشور چیزی برای از دست دادن نیز ندارد.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل تأکید کرده است که بر علاوه الزامات و تعهدات اصولی به قواعید بین‌الملل، در شرایط کنونی ایجاب می‌کند که از پلتفورم سازمان ملل صرف برای منافع ملی افغانستان یعنی به نفع مردم فقیر این کشور استفاده صورت گیرد: «این فرصت‌ها نباید به هیچ وجه به نفع شخصی، گروهی و سیاسی استفاده گردد.»

نصیراحمد فایق همچنین گفته است که مردم افغانستان قربانی جنگ و تهاجم در چهل سال اخیر اند و ضمن مخالفت با جنگ و تجاوز، آن‌را محکوم نیز می‌کنند. به‌گفته‌ی او، «تهاجم و تجاوز» اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۷۹ میلادی آغازگر بدبختی‌های مردم و ملت افغانستان بود که تا امروز مردم این کشور بهای آن‌را می‌پردازند.

فایق نوشته است: «مردم افغانستان طرفدار راه‌حل مسالمت‌آمیز منازعات میان کشورها از طریق مذاکره و گفت‌وگو می‌باشند. توسل به جنگ و استفاده از تهدید و زور مخالف اصول منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل می‌باشد.»

این درحالی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ دوم مارچ نشست اضطراری را در مورد اوکراین برگزار کرد و در این نشست با اکثریت قاطع آرا حمله‌ی روسیه به اوکراین محکوم شد.

۱۴۱ کشور به‌شمول افغانستان به قطع‌نامه‌ی سازمان ملل برای محکومیت حمله‌ی روسیه به اوکراین رأی مثبت دادند. ۳۵ کشور به‌شمول چین، هند و ایران به این قطع‌نامه رأی ممتنع دادند و پنج کشور دیگر به‌شمول روسیه، بلاروس، کوریای شمالی، سوریه و اریتریا با آن مخالفت کردند.