اطلاعات روز

دیدبان حقوق‌بشر: از بین‌رفتن حقوق زنان در افغانستان هشداری برای زنان جهان است

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در پیامی به مناسبت هشتم مارچ «سرعت از بین‌رفتن حقوق زنان» در افغانستان را هشداری برای زنان در سراسر جهان خوانده و گفته است که این شکنندگی پیشرفت برابری را نشان می‌دهد.

او در بیانیه‌ای که امروز (سه‌شنبه، ۱۷ حوت) منتشر کرده، گفته است که افغانستان تنها کشوری نیست که حقوق زنان در آن مورد حمله قرار می‌گیرد: «همه‌ی ما باید با زنان افغانستان همبستگی داشته باشیم. مبارزه‌ی آنان مبارزه برای حقوق زنان در همه جا است.»

خانم بار افزوده است که در روز جهانی زن، زنان جهان باید افغانستان را به یاد بیاورند و در نظر داشته باشند که مبارزه در آنجا برای برابری جنسیتی در سراسر جهان است.

معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته است که طالبان زمانی که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت می‌کردند به‌دلیل نقض حقوق زنان بدنام بودند.

به‌گفته‌ی او، هنگامی که طالبان دوباره در ۱۵ آگست سال گذشته کنترل افغانستان را به دست گرفتند، مدافعان حقوق زنان عمیقاً تردید داشتند که حاکمان جدید با طالبانی که قبلاً کشور را کنترل می‌کردند، متفاوت باشند.

با این وجود، او گفته است که طالبان به‌رغم تعهد خود، محدویت‌های گسترده‌ای را علیه زنان وضع کردند. خانم بار به تعطیلی مکاتب، محدودیت بر اشتغال زنان و سرکوب دختران معترض اشاره کرده ست.

با این حال خانم بار گفته است که واکنش جهان به اقدامات طالبان خاموشی بوده است، درحالی که به‌‌گفته‌ی او، چندین کشور با افتخار مدعی «سیاست خارجی فمینیستی» هستند.

به‌گفته‌ی معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر، واکنش بین‌المللی در قبال حقوق زنان و دختران در افغانستان فاقد فوریت بوده است. او تأکید کرده است که دولت‌ها به‌جای فرستادن هیأت‌های مردانه برای ملاقات با طالبان، از زنان افغانستان حمایت کنند.

سازمان عفو بین‌الملل هم در پیامی به مناسبت روز جهانی زن گفته است که جهان درحالی این روز را گرامی‌ می‌دارد که زنان و دختران افغانستان نمی‌توانند به‌طور کامل از حقوق انسانی خود استفاده کنند و در عوض، آنان با ظلم طالبان روبه‌رو اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز در بیانیه‌ی خود وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته است که حقوق آنها و دست‌رسی‌شان به فرصت‌ها به‌طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.

طالبان: به مشکلات زنان افغانستان رسیدگی می‌کنیم

وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان در پیامی به مناسبت هشتم مارچ این روز را تبریک گفته و افزوده است که جنگ‌های طولانی زنان افغانستان را متضرر کرده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان آمده است که این گروه متعهد است که به مشکلات زنان افغانستان رسیدگی کند و برای زنان در روشنایی دین اسلام و ارزش‌های مردم افغانستان، زمینه‌ی زندگی باعزت را فراهم کند.