اطلاعات روز

جنگ اوکراین؛ بانک جهانی درباره‌ی تشدید بحران غذایی در خاورمیانه هشدار داد

یک مقام بانک جهانی می‌گوید که افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی ناشی از حمله‌ی روسیه به اوکراین می‌تواند نگرانی‌ در مورد امنیت غذایی در خاورمیانه و آفریقا را تشدید کند.

کارمن راینهارت، اقتصاددان ارشد در بانک جهانی به خبرگزاری رویترز گفته است که جنگ اوکراین پیامدهای مهمی برای خاورمیانه و آفریقای شمالی و جنوبی خواهد داشت؛ کشورهایی که به‌گفته‌ی او، با ناامنی غذایی مواجه‌اند.

راینهارت افزوده است که این پیامد ممکن است به ناآرامی‌های اجتماعی فزاینده دامن بزند.

به‌گفته‌ی او، ناامنی غذایی و شورش‌ها، «بخشی از داستان پشت پرده بهار عربی» بود.

بهار عربی به اعتراضات و قیام‌های مردمی طرفدار دموکراسی اطلاق می‌شود که در خاورمیانه و شمال آفریقا از سال ۲۰۱۰ از تونس شروع شد و به پنج کشور دیگر لیبیا، مصر، یمن، سوریه و بحرین گسترش یافت.

رویترز هم نوشته است که افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی می‌تواند منجر به ناآرامی‌های اجتماعی شود، همان‌طور که در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ و سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد.

این درحالی است که بانک جهانی ماه گذشته گزارش داد که قیمت کالاهای کشاورزی در جنوری ۳۵ درصد در مقایسه با یک سال گذشته افزایش یافته است و انتظار می‌رود به‌دلیل جنگ اوکراین بیشتر افزایش یابد؛ زیرا روسیه و اوکراین هر دو صادرکنندگان عمده گندم هستند.

راینهارت گفته است که کشورهای آسیای مرکزی با توجه به روابط نزدیک اقتصادی و تجاری آنها با روسیه، انتظار می‌رود در نتیجه‌ی تحریم‌های غرب علیه روسیه، وارد رکود شود و با چالش‌های اقتصادی قابل توجهی روبه‌رو شوند.

از آغاز حمله‌ی روسیه به اوکراین دو هفته گذشت. ارتش اوکراین تا کنون در شهرهای بزرگ در برابر تهاجم نظامیان روسی مقاومت کرده‌اند؛ اما این جنگ تلفات و خسارات سنگین بر جای گذاشته است.

همزمان خبرگزاری‌های بین‌المللی از تشدید درگیری‌ها در اطراف کی‌یف و نیز پیشروی نیروها و تانک‌های ارتش روسیه به سمت پایتخت اوکراین خبر می‌دهند. سرگئی لاوروف و دیمیترو کولبا، وزیران امور خارجه‌ی روسیه و اوکراین برای شرکت در نشستی سه‌جانبه با حضور مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه وارد آنتالیا شدند. وزیران خارجه دو کشور قرار است برای نخستین بار پس از رویارویی نظامی با یکدیگر در ترکیه ملاقات کنند.