نشست نامزدان با رهبران جهادی و بلندترین مقام‌های دولتی در ارگ

اطلاعات روز: نامزدان دور دوم انتخابات با شماری از رهبران جهادی، حامد کرزی و معاونان ریاست جمهوری‌ برای شکستن بن‌بست انتخابات در ارگ دیدار و گفت‌و‌گو کردند. این دیدار امروز برای رسیدن به یک نتیجه‌ی نهایی سریع در خصوص تشکیل حکومت وحدت ملی و اعلام نتایج نهایی انتخابات در قصر گل‌خانه‌ی ریاست جمهوری صورت گرفت.

در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده، دو نامزد دور دوم انتخابات در این نشست‌ از پیش‌رفت‌های قابل ملاحظه‌‌ی گفت‌وگوهای‌شان برای تشکیل حکومت وحدت ملی خبر دادند. به‌دنبال آن حامد کرزی، رهبران جهادی و رییسان شورای ملی از پیش‌رفت‌ گفت‌و‌گوهای نامزدان استقبال کردند.

آنان از نامزدان خواستند، هرچه زودتر به نتیجه‌ی نهایی برسند و بعد این موضوع را به اطلاع مردم برسانند. رییس جمهور کرزی‌ از پیش‌رفت‌های مذاکرات سیاسی نامزدان ابراز خوشی کرد و از آنان خواست، متن توافقات‌شان در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی را هرچه زودتر در حضور بزرگان کشور به امضا برسانند.

در اخیر این نشست‌ روی چگونگی برگزاری مراسم تحلیف نیز بحث و گفت‌‌‌وگو شده است. این چندمین نشستی است که در ارگ ریاست جمهوری با حضور دو نامزد، برای شکستن بن‌بست انتخابات برگزار می‌شود. تمام نشست‌های گذشته بی‌نتیجه پایان یافت و از نشست امروز نیز هنوز نتیجه‌ی کلی و روشن، با مردم و رسانه‌ها شریک نشده است.

اما این نشست خوب توصیف شده و انتظار می‌رود‌ نتایج خوبی را به‌دنبال داشته باشد، تا جنجال‌های انتخاباتی در کشور پایان یابد و حکومت بعدی به کارش آغاز کند. کشمکش‌های انتخاباتی از شش ماه به این‌سو ادامه دارد و این مسئله، تأثیر منفی را بر وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور گذاشته است.

پیش‌تر وزارت مالیه اعلام کرد، این جنجال‌ها‌ بر اقتصاد کشور پنج میلیارد دالر صدمه وارد کرده و اگر به‌زودی حل نشود، دولت تا چند ماه دیگر توان پراخت معاش کارمندان دولتی را ندارد. بحران انتخابات ضربه‌ی سنگینی بر مردم نیز وارد کرده و براثر آن، هزاران نفر کارهای‌شان را در شرکت‌های ساختمانی و فابریکه‌های تولیدی از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، بر اثر جنجال‌های انتخاباتی صدها شرکت ساختمانی، فابریکه‌ی تولیدی مسدود و نیز باعث فرار میلیاردها دالر از کشور شده است. با این حال،‌ شهروندان از نشست امروز نامزدان با سران رهبران جهادی، حامد کرزی و رییسان شورای ملی استقبال کرده و انتظار دارند، نامزدان در چند روز آینده به تفاهم نهایی برسند.

پایان توافق نامزدان

تیم‌های انتخاباتی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری امروز اعلام کردند، نامزدان روی تشکیل حکومت حدت ملی به‌زودی به توافق نهایی می‌رسند. طاهر زهیر، عضو تحول و تداوم به رسانه‌ها گفت، اکثر موارد اختلافی بین نامزدان حل شده و احتمال دارد‌ نامزدان به روز شنبه هفته‌ی روان توافق‌نامه‌ی مشترکی را در این مورد به امضا برسانند.

در همین حال، محمد‌الله حیدری، معاون دفتر انتخاباتی تیم اصلاحات و هم‌گرایی گفته، بین نامزدان گفت‌و‌گوهای مفصلی صورت گرفته و امیداور است، نامزدان در روزهای آینده به توافق نهایی برسند. ولی او تأکید کرده، هنوز هم اختلاف بین نامزدان روی تشکیل حکومت وحدت ملی جریان دارد و به توافق نهایی نرسیده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *