یان کوبیش: عدم توافق نامزدان، زمینه‌ی جنگ داخلی را فراهم می‌کند

اطلاعات روز: یان‌ کوبیش، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در کابل، تشکیل حکومت وحدت ملی را یگانه گزینه‌ برای حل بحران موجود در کشور عنوان کرده است. او هشدار داده، اگر نامزدان دور دوم انتخابات‌ تا زمان اعلام نتایج نهایی به توافق نرسند، امکان بروز بحران جدید و حتا وقوع جنگ داخلی در این کشور وجود دارد.

کوبیش می‌گوید، به غیر از تشکیل حکومت وحدت ملی، تمام گزینه‌های دیگر افغانستان را با خطر شدید مواجه می‌کنند، یا سبب تضعیف قانون اساسی این کشور می‌شوند. او این اظهارات را به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته (27‌ سنبله) از طریق کنفرانس ویدیویی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان کرده است.

او به اشترک کنندگان نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته، از خاطر بحران انتخابات افغانستان‌، نتوانسته در این نشست حضور فیزیکی داشته باشد. کوبیش در ادامه تأکید کرده، هیچ راهی بهتر از تشکیل حکومت وحدت ملی با رییس جمهوری منتخب و مورد تأیید کمیسیون انتخابات در هم‌کاری با رییس شورای اجرایی جدید نیست.

او تشکیل حکومت وحدت ملی را یگانه گزینه برای جلوگیری از بروز کشمکش‌ داخلی در کشور عنوان کرده و گفته، با تشکیل این حکومت، انتخابات افغانستان بازنده ندارد. کوبیش می‌گوید، در حال حاضر وضعیت افغانستان بحرانی است و اگر بحران انتخابات این کشور به‌زودی حل نشود، از این بدتر خواهد شد.

از شش ماه بدین‌سو مردم منتظر اعلام نتایج نهایی انتخابات اند؛‌ اما به دلیل جنجال‌ها، هنوز سرنوشت آن معلوم نیست. این جنجال‌ها مشکلات جدی‌ای را در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی در کشور به وجود آورده‌اند. نماینده‌ی سازمان در کابل نیز گفته، بن‌بست انتخابات در افغانستان در «رکود اقتصادی و افت چشم‌گیر درآمدهای این کشور» نقش داشته است.

از سویی هم، او تأکید کرده، افغانستان برای رویارویی با تروریستان، نیازمند استقرار دولت جدید است. هنوز معلوم نیست حکومت جدید چه زمانی روی کار می‌آید؛ اما روز گذشته رهبران جهادی، سران قوای سه‌‌گانه‌ی دولت و حامد کرزی برای متقاعد کردن دو نامزد جهت تشکیل دولت وحدت ملی در ارگ دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

نامزدان در این دیدار از پیش‌رفت‌های خوبی در روند گفت‌و‌گوهای‌شان خبر داده‌اند. در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده، حاضران نشست از پیش‌رفت قابل توجه‌‌ گفت‌و‌گوهای دو نامزد ابراز خوشی کرده و سپس از نامزدان خواسته‌اند، هرچه زودتر به نتیجه‌ی نهایی رسیده و موضوع را به اطلاع مردم برسانند.

بر اساس این خبرنامه، حامد کرزی، رییس جمهوری کشور نیز از پیش‌رفت‌ گفت‌و‌گوهای نامزدان ابراز خوشی نموده و تأکید کرده، امیداورم نامزدان در این خصوص متن توافقات‌شان را هرچه زودتر در حضور بزرگان کشور امضا کنند. در اخیر این نشست، روی چگونگی برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید نیز صحبت شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *