حامد کرزی: به نام صلح فریب خوردیم

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهور کشور دیروز در سومین سالگرد ترور برهان‌الدین ربانی گفت، به نام صلح فریب خوردیم و این مسئله باعث قتل ربانی شده است. ربانی، رییس سابق شورای عالی صلح کشور سه سال پیش در خانه‌‌اش، از سوی یک انتحاری ترور شد. به گفته‌ی کرزی، ربانی قربانی آوردن صلح و ثبات در کشور شده است.

از سویی هم، او در مورد قتل برادرش گفت، برخی‌ها بیست روز پیش از قتل برادرش احمدولی کرزی در قندهار، او را زیر فشار قرار دادند، تا در کنفرانس خبری با مخالفان مسلح دولت اعلام صلح کند و آن وقت، ملاعمر به صلح می‌پیوندد. او افزود، آنان بالایم فشار آوردند، اگر چنین کار را نکنم، متهم به مخالفت از روند صلح می‌شوم.

رییس جمهور گفت: «وقتی برادرم احمد ولی کرزی در قندهار شهید شد، فهمیدم این کار دسیسه بود؛ چون اگر ما آن زمان اعلان کامیابی صلح را می‌کردم که بزرگان تحریک طالبان به شمول ملاعمر به صلح می‌پیوندند، اما در آنجا به نام طالبان برادرم کشته می‌شد، صلح ما بی‌عزت می‌شد».

او در ادامه‌ی سخنانش از غربی‌ها انتقاد کرد و گفت، آنان به دنبال منافع سیاسی خودشان‌اند: «در روزهای اول حکومتم، فیشن‌‌‌گرای خارجی‌ها چپن و لباس‌های وطنی مرا بسیار توصیف می‌کردند. روزی ربانی به من گفت، مطبوعات غربی شما را بسیار صفت می‌کنند، اما اگر روزی‌ منفعت کشور را با آنان درمیان بگذاری، توهین خواهید شد؛ حال این حقیقت برایم ثابت شده است».

پس از آن، عبدالرسول سیاف، از رهبران جهادی در این مراسم با حمایت از فعالیت نیروهای امنیتی کشور تأکید کرد، کسانی‌که قتل سرباز، پولیس، مأموران امنیتی، سردمداران جهاد و سرداران سنگر کشور را روا می‌داند، به حکم خدا و رسول کافر است.  اخیراً سیاف موضوع تند علیه شورشیان داشته و آنان را کافر می‌خواند.

او در بخشی از سخنانش به مخالفان مجاهدان در کشور پرداخت و هشدار داد، کسانی‌که در افغانستان در پی حذف مجاهدین اند؛ این آرمان شان را به گور خواهند برد. سیاف خطاب به آنان گفت، بدانید پدر و پدرکلان تان آرمان حذف مجاهدین در افغانستان را به گور برده‌اند. او افزود، برخی از حلقات خاص در کشور، به فکر حذف مجاهدین از صحنه سیاست اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *