کمیسیون انتخابات‌: نتایج انتخابات را امروز اعلام می‌کنیم

اطلاعات روز:‌ مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات کشور اعلام کردند، نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را امروز حتماً اعلام می‌کند. نورمحمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز به رسانه‌ها گفت، کارهای فنی برای اعلام نتایج نهایی انتخابات تقربیاً تکمیل است و ما تصمیم گرفتیم، نتایج نهایی انتخابات را امروز اعلام کنیم.

کمیسیون انتخابات درحالی از اعلام نتایج انتخابات خبر داد که مذاکرات سیاسی بین نامزدان با حضور کرزی و رهبران جهادی درباره تشکیل حکومت وحدت ملی و چگونگی اعلام نتایج انتخابات در ارگ، نتیجه‌بخش خوانده شده است. حامد کرزی، دیروز در مراسم سالگرد ترور برهان‌الدین ربانی در کابل گفت، در مورد انتخابات خبری خوشی در راه است.

او افزود، نامزدان بعد از ظهر روزشنبه‌ی هفته‌ی روان بار دیگر برای اختلاف باقی‌مانده در ارگ دیدار می‌کنند. قرار بود، نامزدان روزگذشته پس از دیدار در ارگ، توافقنا‌‌‌مه‌ی را در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی در نشست خبری به امضا برسانند، اما این نشست به دلیل نامعلوم برگزار نشد.

نامزدان در حال حاضر روی تمام اختلاف‌ها در تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیده و صرف روی اعلام نتایج انتخابات به توافق نرسیده اند. تیم عبدالله گفته، به دلیل تقلب گسترده در جریان انتخابات، به صحت این نتایج اعتماد ندارد. فضل الرحمان اوریا، سخن‌گوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی دیروز گفت، اگر نتایج انتخابات بر اساس تفاهم نامزدان اعلام شود، رییس جمهور، رییس اجراییه و حکومت آینده مشروعیت خود را در نتیجه توافق سیاسی هر دو تیم بدست می‌آورند.

اما طاهر زهیر، عضو تیم تحول و تداوم در این مورد به رسانه‌ها گفت، برای چنین ادعایی توجیه قانونی و حقوقی وجود ندارد. او افزود، بنیاد حکومت آینده را انتخابات تعیین و هیچ چیزی بدیل آن شده نمی‌تواند. ولی او ابراز امیدواری کرد، هر نامزد دور دوم انتخابات در این مورد به توافق نهایی برسند.

با این حال، نور محمد نور، روزگذشته از نامزدان خواست، روی اختلاف‌های‌شان به زودی توافق کنند. او با اشاره به این‌که اعلام نتایج نهایی دور دوم انتخابات به تعویق نمی‌افتد، گفت‌ که براساس قانون اساسی، صلاحیت کمیسیون مستقل انتخابات مشخص است: «برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *