طالبان راه مواصلاتی غزنی- جاغوری را مسدود کرده ‌اند

اطلاعات روز: طالبان از ده روز به این‌سو راه مواصلاتی غزنی- جاغوری را به دلایل نامعلوم مسدود کرده اند. ظفر شریف، ولسوال جاغوری دیروز در گفت‌و‌گوی تلیفونی در این مورد به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، این کار طالبان، مشکلات زیادی را در بخش‌های مختلف این ولسوالی به وجود آورده است.

افزایش قیمت مواد خوراکی و سوختی، ایجاد بیم و نگرانی بین باشندگان و عدم انتقال مریضان از جاغوری به سوی مرکز شهر غزنی- کابل از مشکلاتی اند که بر اثر مسدود شدن راه مواصلاتی در جاغوری به وجود آمده اند. ظفر شریف از این وضعیت ابراز نگرانی کرد و از مقام‌های غزنی خواست، در قسمت بازگشایی راه مواصلاتی غزنی- جاغوری اقدم کنند.

شریف گفت، موارد یاد شده را بارها با مقام‌های ولایت غزنی و نهادهای مربوطه‌ی کابل در میان گذشته، اما هنوز برای بازگشایی راه مواصلاتی غزنی- جاغوری اقدام جدی نشده است. از سویی هم، او افزود، برای بازگشایی راه مواصلاتی غزنی- جاغوری، موسفیدان این ولسوالی چند بار با بزرگان ولسوالی گیلان وارد گفت‌و‌گو شده، اما نتیجه نداده است.

در حال حاضر طالبان راه مواصلاتی غزنی- جاغوری را در ولسوالی‌های گیلان و قره‌باغ این ولایت مسدود کرده اند. اکثر باشندگان ولسوالی جاغوری از این دو مسیر وارد مرکز غزنی و کابل می‌شوند. طالبان و افراد مسلح ناشناس در جریان دوازده سال گذشته همواره راه را برای مسافران جاغوری در بخش‌های از مناطق دو ولسوالی یاد شده مسدود کرده اند.

در بسیاری از موارد طالبان و افراد مسلح ناشناس در این مسیرها موترهای باشندگان جاغوری را متوقف و سپس پول، موبایل، کمپیوتر، سایر اموال قیمتی و حتا موترهای‌شان را سرقت کرده‌اند. ولسوالی جاغوری نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت، در حال حاضر نیز افراد مسلح مال و اموال باشندگان جاغوری را مسیر گیلان و قره باغ سرقت می‌کنند.

او افزود: «چند روز پیش وقتی طالبان مسلح راه مواصلاتی غزنی- جاغوری را مسدود کردند؛ چندین کاستر، سراچه و تاکسی همرای مسافرانش از مسیر موسوم به «لرگه» به طرف این ولسوالی در حرکت شده و متأسفانه طالبان یا دزدان مسلح راه آنان در قسمتی از این مناطق گرفته و بعد پول، موبایل و وسایل قیمتی آنان را سرقت کرده‌اند».

شریف از مقام‌های کابل و غزنی خواست، برای بازگشایی راه مواصلاتی غزنی- جاغوری اقدام‌های لازم را روی دست گیرند و نیز، از دزدی در این مسیرها جلوگیری کنند. از سویی هم، روزگذشته گزارش‌های به نشر رسید، طالبان از چند روز بدین‌سو، راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های مالستان، ناهور، قره باغ و جغتو را نیز مسدود کرده اند.

هرچند محمد علی احمدی، معاون والی غزنی این موضوع را رسماً تأیید نکرد، اما گفت، طالبان بخاطر ایجاد وحشت در میان مردم، راه‌های مواصلاتی چند ولسوالی را در این ولایت زیر تهدید می‌گیرند. احمدی افزود، موضوع نا امنی راه‌های موصلاتی برخی از ولسوالی‌های این ولایت‌، بارها در جلسات امنیتی مطرح شده، اما هنوز به این مشکل رسیدگی نشده است.

گفتنی است، پیش‌تر شماری از نمایندگان غزنی در مجلس نمایندگان در نشست استجوابیه مقام‌های امنیتی در این مجلس، موضوع مسدود بودن راه‌های مواصلاتی برخی از ولسوالی‌های غزنی را مطرح کردند، اما هنوز برای حل این مشکل اقدام نشده است. در این نشست وزیر دفاع، داخله و معاون امنیت ملی کشور حضور داشتند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *