کمیشنر سازمان ملل به حنفی: برای برگشت مهاجرین فضای اعتماد ایجاد شود

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در دیدار با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان بر ایجاد فضای اعتماد برای تشویق مهاجرین به عودت تأکید کرده است.

آقای گراندی امروز (سه‌شنبه، ۲۴ حوت) در کابل با حنفی دیدار کرده است. دو طرف در این دیدار در مورد فعالیت‌های کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و چگونگی ارائه خدمات بهتر برای عودت‌کنندگان و بی‌جاشدگان داخلی گفت‌وگو کرده‌اند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی حکومت سرپرست طالبان درباره‌ی این دیدار در رشته‌تویتی نوشته است که کمیشنر عالی سازمان ملل متحد گفته است که این نهاد از سال ۱۹۷۹ در راستای کمک به مهاجرین افغانستان در پاکستان و ایران کار کرده و اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

گراندی بر ایجاد فضای اعتماد به‌خاطر تشویق مهاجرین برای عودت به افغانستان تاکید کرده و گفته است که ۵۵ ساحه در ولسوالی‌ها و پنج شهر عمده، برای عودت و ادغام مجدد مهاجرین تشخیص شده است. او افزوده است که سازمان ملل در این ساحات برعلاوه کمک‌های بشری، کارهای عمرانی و بازسازی را نیز انجام می‌دهد.

او در تویتی نیز نوشته است که بهترین راه‌حل که او با طالبان درباره‌ی آن توافق کرده، این است که آوارگان و پناهندگان افغانستان به‌طور ایمن و داوطلبانه به خانه‌های خود بازگردند. آقای گراندی افزوده است که برای رسیدن به این هدف، باید در میان مهاجرین اعتماد ایجاد شود.

حنفی گفته است که حکومت طالبان در زمینه‌ی برگشت مهاجرین و ایجاد شرایط برای اسکان مجدد بیجاشدگان داخلی، آماده هرگونه همکاری است.

وی افزوده است یکی از عوامل مهم برگشت مهاجرین به کشور، تامین امنیت و حقوق شهروندی تمام اتباع افغانستان است که «اکنون فراهم شده است».

معاون نخست‌وزیر طالبان گفته است که برای عودت‌کنندگان تنها کمک‌های بشری کافی نیست و باید در زمینه‌ی ایجاد فرصت‌های کاری برای آنان نیز توجه صورت گیرد. حنفی اضافه کرده است که این کار با تطبیق پروژه‌های انکشافی در سراسر کشور امکان‌پذیر است.

این درحالی است که گسترش بیکاری و فقر در پی روی‌کارآمدن طالبان، موجی از مهاجرت شهروندان کشور را در پی داشته است. شهروندان افغانستان که بیشتر به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان پناه برده، در شرایط نامناسب قرار دارند.