افغانستان، مشکل جهانی برای روسیه و کشورهای مشترک‌‏المنافع

نویسنده: ولادیمیر موگان

برگردان: مهدی زرتشت

منبع: آژانس اطلاعاتی بین‌المللی فرغانه

اوضاع افغانستان با گذشت هر روز حساس‏تر می‌شود. با توجه به چالش‏ها و چانه‏زنی‏های تعیین رهبر سیاسی افغانستان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری‌ و متوقف شدن همکارهای ناتو و خروج نیروهای بین‌المللی تا پایان سال 2014، شکست کابل و شروع یک هرج‌و‌مرج و بی‌ثباتی تازه، محتمل است. روند حاضر، فعالیت‌ها و ادامه‌ی مبارزه‌ی مسلحانه از سوی طالبان که به خروج بی ‌قید‌ و شرط همه‌ی «نیروهای اشغال‌گر» اصرار دارند، تقویت خواهد کرد و «ابزار لازم طالبان برای رسیدن به هدف‌شان محسوب می‌شود.» بر اساس گزارش‌ها، تنها در ماه جون سال جاری، بیش از 30 تن از نیروهای نظامی ناتو و نیروی کمک به امنیت افغانستان (آیساف)، کشته شده‌اند. هم‌چنین قرار آمار و ارقامی که از سوی وزارت‌های دفاع امریکا، بریتانیا و استرالیا و هم‌چنین وب‏سایت مستقل «iCasualties.org» منتشر شده، از شروع مأموریت نظامی در افغانستان تا چهارم جولای سال جاری- در طول سیزده سال- به‌صورت عموم 3455 سرباز خارجی کشته شده‌اند. به گزارش ستاد کل نیروهای مسلح روسیه (ГШ) برای «عملیات آزادی پایدار» در افغانستان، ایالات متحده و متحدان آن، بیش از 800 میلیارد دالر هزینه کرده‌اند. این رقم بسیار بالا- معادل کل بودجه‌ی نظامی روسیه از 15 تا 18 سال گذشته است.

نتایج نهایی مأموریت آیساف در افغانستان چیست؟

رییس کل ستاد ارتش روسیه، جنرال والری واسیلوویچ گیراسیموف، در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «وضعیت در این کشور [افغانستان] در حالتی است که می‌بینیم و در آینده‌ی نزدیک نیز به حالت عادی باز نخواهد گشت و [در حال حاضر] هیچ چشم‌انداز مثبتی برای دست یافتن به راه‌حل، وجود ندارد. نهادهای اجرایی قانون قادر به تأمین امنیت نیستند. هنوز هم بسیاری از مناطق حکومت [افغانستان] تحت نفوذ و کنترول گروه‌های مسلح مختلف اند. [گروه‌های مختلف مسلح] برای ایجاد یک شبکه‌ی بین‌المللی از سازمان‌های تروریستی، به شبه‌نظامیان آموزش می‌دهند. با بیش از یک دهه از حضور نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت [افغانستان]، تولید غیرقانونی مواد مخدر تا 30 برابر افزایش یافته است. ایالات متحده‌ی امریکا و ناتو به عنوان مدافعان دموکراسی و حامیان حقوق بین‌الملل، اغلب به کنترول و درک دقیق مسئولیت برای قانونی بودن استفاده از نیروی نظامی در منازعات، خود را زخمت نمی‌دهند.» والری گراسیموف یک نتیجه‌گیری ناامید‌کننده به ما پیش می‌کند: «یک حواله‌ی خطر از افراط‌گرایان اسلامی در راه است که نه تنها متوجه کل منطقه [آسیای میانه] که فراتر از آن است.» طبعاً روسیه پاسخی برای این چالش‌ها خواهد جست؛ پاسخ مشابه و فعالانه.

ایده‌ی‌‌‌ ‌محوری مانور

روز اول ماه جنوری 2014 رزمایش بزرگ ارتش روسیه، متشکل از سربازان مناطق مرکزی و نیروهای هوایی، برگزار شد که در آن، استفاده از نیروی هوایی، موشک‌های بالستیک و انواع دیگر از سلاح‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند*. وجوه قابل بحث این فعالیت عبارت از این است که برای یک دوره‌ی نسبتاً کوتاه زمانی، ترکیبات در طول فواصل بلند- بیش از سه هزار کیلومتر- از سوی ارتش روسیه آزمایش گردید. ولادیمیر زارودنیتسکی، فرمانده کل ارتش منطقه‌ی مرکزی (ЦВО) اذعان کرد که نیروهای نظامی برای پاسخ به هر‌گونه تغییرات احتمالی در آسیای مرکزی، آماده‌اند. به گفته‏ی مقام فرماندهی ارتش، روسیه از هر جهت قادر به ایجاد یک ارتش «عملیاتی» است. بنابراین، به مدت دو روز در مناطق مختلف فدراسیون روسیه، بخش هوابرد 96 پرواز نوع ИЛ-76 مستقر شدند. به علاوه، جنرال ویکتور بانداروف، فرمانده نیروی هوایی روش انتقال هوابرد 98 را تأیید کرد.

به نقل از یک مقام رسمی وزارت دفاع [روسیه]، هدف اصلی در انجام این مانور، عملیات صلح‌طلبانه‌ی مرتبط با موضوع خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان است. در ارتباط به این موضوع، سرگی شایگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه طی یک کنفرانس خبری‌ اعلام کرد: «ما با درک این مهم که نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک می‌کنند، فعالیت‌های خاصی را انجام می‌دهیم. مسلماً ما نمی‌توانیم رویدادهایی که در مرزهای همسایگان و همکاران ما در سازمان پیمان امنیت رخ می‌دهند‌ را نادیده بگیریم. بنابراین، این فعالیت‌ها تلاشی است برای آمادگی در مواجهه با هرنوع سناریوهای احتمالی و از جمله یک موقعیت ناگهانی.»

عطف توجه به مقیاس قابل توجهی از آموزش که شامل بیش از 65 هزار نظامی و 500 هزار نیروی کمک نظامی، واحد موترهای نظامی ساده، وسایل نقلیه‌ی زره‌پوش و بیش از 280 هواپیما و 60 چرخ‌بال، در واقع یک مانور جمع‌و‌جوری است. عدد نام‌برده در بخش نظامی، برابر است با کل گروه از نیروهای ناتو که در حال حاضر در سراسر افغانستان‌ متمرکز شده است. این قطعاً قابل توجه است.

ادامه دارد…

————–

  • هفته گذشته نیز سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از برگزاری یک مانور بزرگ نظامی در شرق این کشور خبرداد. برگزاری این مانور، از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صادر شده که هدف آن «مقابله با تهدیدهای نظامی» خوانده شده است. وزیر دفاع روسیه نیز گفته است، این مانور به عنوان «هشدار جنگ» در مناطق شرقی است که به اجرا گذاشته خواهد شد.
دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *