خرید و فروش کودکان

دختر ۱۰ ساله‌ی فاریابی هشت روز پس از فروش، به خانواده‌اش برگردانده شد

هشت روز پس از فروش یک دختر ۱۰ ساله در فاریاب، اکنون این دختر به کمک مالی مؤسسه معاونت و پیشرفت زنان و هماهنگی سه خبرنگار محلی فاریاب، دوباره به خانواده‌اش تسلیم داده شده است.

پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته خبرنگار محلی روزنامه اطلاعات در فاریاب گزارش داده بود که مردی در فاریاب به‌دلیل بی‌کاری، فقر و تنگ‌دستی مجبور شده است تا دختر ۱۰ ساله‌ی خود را به فروش بگذارد.

اسدالله که ساکن ولسوالی بلچراغ فاریاب است و اکنون در شهر میمنه زندگی می‌کند، به خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفته بود که همسرش هشت ماه قبل فوت کرده و ا با یک دختر ۱۰ ساله و دو کودک کوچک‌تر از آن زندگی می‌کنند، اما با مشکلات مواجه است.

او همچنین گفته بود که قیمت دختر ۱۰ ساله‌اش را ۲۰۰ هزار افغانی گذاشته، اما خریدار تا ۱۳۰ هزار افغانی اعلام آمادگی کرده است.

با این حال، غلام قهرمانی، یکی از بستگان خانواده‌ای که این دختر را خریده بود، به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که این دختر را در بدل ۱۳۰ هزار افغانی خریده بودند و می‌خواستند آن‌را بزرگ کرده و به عقد پسرشان در بیاورند.

از سوی هم، اسدالله، پدر این دخر می‌گوید که در حال حاضر مشکلات اقتصادی‌اش رفع شده و دخترش را دوباره به‌دست آورده است. او می‌گوید که دیگر اقدام به فروش دخترش نخواهد کرد.

داملا عبدالوکیل فاریابی، رییس کار و امور اجتماعی طالبان در ولایت فاریاب در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که خانواده ها باید متوجه کودکان خود باشند و نباید آنان را زیر سن مانند برده‌ها به فروش برسانند.

این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، میزان فقر در نتیجه‌ی بیکاری افزایش یافته است. بسیاری‌ها در افغانستان طالبان را عامل وضعیت موجود می‌دانند.