اطلاعات روز

بازداشت خبرنگاران و وضاحت توأم با تهدید طالبان: به برنامه‌های «غیرشرعی» اجازه‌ی نشر نمی‌دهیم

به‌دنبال بازداشت شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در کابل، ریاست عمومی استخبارات طالبان در این مورد وضاحت داده است.

این ریاست امروز (جمعه، ۲۷ حوت) در اعلامیه‌ای، گفته است که شماری از رسانه‌ها مواردی را که احساسات دینی جامعه را جریحه‌دار و امنیت ملی را تهدید می‌کرد، نشر می‌کردند.

در اعلامیه همچنین آمده است که «عناصر شریر و شرانداز، مواد تبلیغاتی خود را علیه نظام از محتویات این رسانه‌ها دریافت می‌کردند».

طبق اعلامیه، ارگان‌های مربوطه مکررا در نشستی با مسئولان رسانه‌های مذکرو، تلاش کردند تا از راه تفاهم جلو نشروپخش برنامه‌های «ضد امنیت داخلی و غیرشرعی» گرفته شود، اما این رسانه‌ها «حاضر نشدند تا به خواست‌های مشروع و قانونی پاسخ مثبت بدهند».

با این حال، در اعلامیه‌ی ریاست عمومی استخبارات طالبان آمده است که ارگان‌های ذی‌ربط مجبور شدند تا از راه فشار وارد عمل شوند.

در اعلامیه تأکید شده است که طالبان در روشنایی اسلام و حدود شریعت به آزادی بیان متعهد اند، اما به کسی اجازه نمی‌دهند که زیر نام‌های مختلف، «مقدسات و ارزش‌های اسلامی» مردم افغانستان را زیر پا کرده و امنیت فکری و روانی مردم و یا امنیت ملی کشور را با تهدید مواجه کنند.

این درحالی است که براساس معلومات کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، نیروهای طالبان در جریان دو روز گذشته دست‌کم ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را در کابل و ننگرهار بازداشت کرده‌اند.

این خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای یک روز پس از دستور شفاهی استخبارات طالبان به رسانه‌ها مبنی بر ممنوعیت پخش سریال‌های خارجی بازداشت شده‌اند.

کاردار سفارت امریکا برای افغانستان و دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به بازداشت این خبرنگاران واکنش نشان داده و خواستار رهایی آنان شده است.