8 ماده‌ی آرایشی کشنده!

بیش‌تر خانم‌ها از فرط خوش‌حالی هنگام خرید لوازم آرایشی جدید فقط به مارک آن‌ها توجه می‌کنند و حتا نگاهی هم به فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن نمی‌اندازند. این در حالی است که بعضي مواد به کار رفته در لب‌سیرین، رنگ ناخن و… می‌تواند به بدن شما آسیب برساند.

مجله‌ی زندگی ایده‌آل: بیش‌تر خانم‌ها از فرط خوش‌حالی و ذوق‌زدگی هنگام خرید لوازم آرایشی جدید فقط به مارک آن‌ها توجه می‌کنند و حتا نگاهی هم به فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن نمی‌اندازند. این در حالی است که بعضي مواد به کار رفته در لب‌سیرین، رنگ ناخن، ریمل، کرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دیودورانت‌ها و… می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و در طولانی‌مدت عوارض زیادی از جمله سرطان، اختلالات هورمونی و… ایجاد کند. پس برای خودتان ارزش قایل شوید و حتا اگر کار وقت‌گیری باشد، قبل از خرید به محتویات تک‌تک لوازم آرایشی نگاه کنید و انواع سالم و بی‌خطر و از همه بهتر «ارگانیک» آن‌ها را انتخاب کنید. در این مقاله با انواع مواد خطرناک آرایشی آشنا می‌شویم.

  1. فتالات  (Phthalates)

فتالات ماده‌ای است که باعث اختلالات هورمونی می‌شود. معمولا 2 نوع از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود: بنزیل فتالات (BBP) و دی بوتیل فتالات ‌(DBP). فتالات و ترکیب‌های مختلف آن، اثری شبیه هورمون زنانه‌ی استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری‌های مادرزادی در اندام تناسلی ‌متولد مي‌شود. علاوه‌ بر این تأثیر مخرب آن روی کبد، گرده، ریه‌ و غدد جنسی ثابت شده است.

  1. فورم‌الدیهاید  (Formaldehyde)

فورم‌الدیهاید باعث التهاب و تحریک پوست شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی بدن می‌شود. تنفس اين ماده موجب ايجاد سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علایم آسم مي‌شود. مصرف مقادير زياد و طولانی‌مدت آن باعث ایجاد آثار سمی و سرطان در بدن می‌شود و مقادير اندک آن نيز باعث تحريک، سوزش چشم و ريزش اشک مي‌شود. مسموميت، افزايش اسيد خون و کاهش شديد حرارت بدن نيز از عوارض جذب فورم‌الدیهاید از طريق دست‌گاه گوارش‌اند.

  1. پارابن  (Paraben)

این ماده به ‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و نوعی نگه‌دارنده محسوب می‌شود، که از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. همیشه روی برچسب لوازم آرایشی به دنبال واژه‌ی paraben یا عبارت‌های propylparaben و ethylparaben باشید؛ زیرا این مواد کیمیایی می‌توانند باعث اختلالات غددی و هورمونی شوند.

  1. اکسی‌بنزون  (Oxybenzone)

هنگام خرید لب‌سیرین یا لیپ استیک، حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید در آن اکسی‌بنزون به کار نرفته باشد، به‌خصوص در مورد لب‌سیرین‌های ضد‌آفتاب. این ماده می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلالات هورمونی شود و به سلول‌ها آسیب برساند.

  1. سورفاکتانت  (Surfactant)

سورفاکتانت از طریق پوست، تنفس و گوارش می‌تواند جذب بدن شود. این ماده علاوه بر خشکی، التهاب پوست و مخاط، درماتیت آلرژیک، حساسیت چشمی و چروک‌خوردگی سریع‌تر پوست، در صورت مصرف زیاد آثار سرطان‌زایی نیز خواهد داشت. سورفاکتانت در بیش‌تر مواد شوینده، کف‌کننده، شامپوها و صاف‌کننده‌‌های مو و لباس نیز استفاده می‌شود. جذب سیستمیک یا خورده شدن به اشتباه آن می‌تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

  1. رنگ‌ها

رنگ‌های کیمیایی مختلفی که در محصولات زیبایی و آرایشی به کار می‌روند. در صورت رعایت‌نکردن استانداردهای خاص می‌توانند مشکل‌ساز باشند و باعث عوارض پوستی و داخلی شوند. به‌خصوص در مورد لب‌سیرینی که طی روز چندین‌بار استفاده می‌شود و احتمال دارد با خوردن هر‌نوع ماده‌ی غذایی مقداری از آن نیز مستقیما وارد بدن شود.

  1. بوتیل‌هایدروکسی  (Butylated Hydroxyanisole)

بوتیل‌هایدروکسی نوعی ماده‌ی نگه‌دارنده است. چندی پیش مؤسسه‌ی ملی سم‌شناسی ایالات‌ متحده اعلام کرد، این ماده می‌تواند منجر به سرطان شود؛ اما متأسفانه هنوز در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل لب‌سیرین و خط چشم به کار می‌رود. بوتیل‌هایدروکسی تولوین نیز که یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی رنگ ناخن است و تماس طولانی‌مدت با آن، علایم جسمی و روانی متعددی ایجاد می‌کند.

  1. فراگرنس  (fragrance)

اگر پوست حساسی دارید، سعی کنید از لوازم آرایشی حاوی مواد خوش‌بوکننده استفاده نکنید. محصولاتی تهیه کنید که روی برچسب آن‌ها عبارت «fragrance free» چاپ شده باشد. گاهی ‌اوقات این مواد هم‌چنین عطر و اُدکِلون می‌توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *