اطلاعات روز

عمران خان: مبارزه علیه توطئه خارجی دوباره آغاز می‌شود

عمران خان، نخست‌وزیر برکنارشده پاکستان در نخستین واکنش خود پس از تصمیم پارلمان این کشور از آغاز مبارزه علیه توطئه خارجی سخن زده است.

او بعد از ظهر امروز (یک‌شنبه، ۲۱ حمل) در تویتی نوشته است که پاکستان در سال ۱۹۴۷ به یک کشور مستقل تبدیل شد؛ «اما مبارزه آزادی، امروز دوباره علیه یک توطئه خارجی تغییر رژیم آغاز می‌شود».  آقای خان گفته است: «همیشه این مردم کشور هستند که از حاکمیت و دموکراسی خود دفاع می‌کنند».

عمران خان شب گذشته با ۱۷۴ رأی مخالف از مجموع ۳۴۱ نماینده در پارلمان پاکستان برکنار شد.

طرح  رأی‌ عدم‌اعتماد به دولت عمران خان یک‌بار در پارلمان رد و این مجلس هم به پیشنهاد او  توسط رییس‎‌جمهور پاکستان منحل شد. دادگاه عالی پاکستان اما این کار را خلاف قانون اساسی دانسته و پارلمان را احیا کرد و طرح رأی‌ عدم‌اعتماد دوباره در دستور کار قرار گرفت. این طرح دیروز سرانجام پس ساعت‌ها جنجال به‌ رأی‌گیری گذاشته و در نتیجه آقای خان کنار زده شد.

احزاب مخالف عمران خان که برای برکناری او ائتلاف تشکیل داده بودند، در حال حاضر در پارلمان در اکثریت هستند. قرار است فردا نخست‌وزیر پاکستان مشخص شود.

عمران خان مدعی است که امریکا توطئه‌ای را برای برکناری او از قدرت ترتیب داده است.

او می‌گوید مقام‌های امریکایی به دیپلمات‌های پاکستانی هشدار داده‌اند که نخست‌وزیر باید به دلیل تصمیم‌های سیاست خارجی‌اش مانند سفر اخیر به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و انتقادهای قبلی وی از جنگ علیه تروریسم امریکا از قدرت برکنار شود.

او در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که توطئه‌ای علیه دولت او طراحی شده است که «ریشه در خارج از کشور دارد.»