اطلاعات روز

گزارش حقوق ‌بشر امریکا: معافیت عاملان نقض حقوق بشر در حکومت پیشین افغانستان امر رایج بود

وزارت امور خارجه‌ی امریکا در گزارش سالانه‌ی خود درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در جهان گفته است که در حکومت پیشین افغانستان، بی‌توجهی گسترده به حاکمیت قانون و معافیت برای کسانی که مسئول نقض حقوق بشر بودند، یک امر رایج بود.

در این گزارش که روز سه‌شنبه (۲۳ حمل) منتشر شده، آمده است که امریکا طالبان یا نهاد دیگری را به‌عنوان دولت افغانستان به رسمیت نشناخته است و تمام ارجاعات گزارش به «حکومت قبل از ۱۵ اگست» اشاره دارد.

در بخشی از این گزارش آمده است که بی‌توجهی گسترده به حاکمیت قانون و معافیت رسمی برای کسانی که مسئول نقض حقوق بشر هستند، امری رایج بود. به نقل از این گزارش، دولت اشرف‌ غنی، به‌طور مداوم یا مؤثر تخلفات مقام‌های از جمله نیروهای امنیتی را مورد تحقیق یا پیگرد قانونی قرار نداد.

در بخش دیگر این گزارش با اشاره به موارد نقض حقوق بشر پس از ماه ۱۵ آگست آمده است که باوجود فرمان عفو عمومی طالبان برای مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین، مواردی متعددی از قتل‌های تلافی‌جویانه طالبان در طول سال گزارش شده است.

گزارش نیویارک تایمز

همزمان با نشر گزارش سالانه‌ی حقوق بشر وزارت خارجه‌ی امریکا، نتایج یک گزارش تحقیقی روزنامه‌ی امریکایی نیویارک تایمز که‌ به‌تازگی نشر شده، نشان می‌دهد که تنها در شش ماه نخست حکومت طالبان، ۴۹۰ نظامی و کارمند حکومت پیشین به دست این گروه کشته و یا ناپدید شده‌اند.

طبق این گزارش تحقیقی که روز سه شنبه (۲۳ حمل) نشر شده، آمده است که طالبان در ۳۲ ولایت دست به کشتار و ربودن نظامیان و کارمندان حکومت پیشین زده‌اند. بر اساس این گزارش، تنها در ولایت بغلان ۸۶ نظامی پیشین در شش ماه نخست حکومت طالبان، توسط جنگجویان این گروه کشته شدند.

این گزارش، اعلام طالبان مبنی بر عفو عمومی را یک «ادعای دروغ» خوانده و گفته است که طالبان از اعلام عفو عمومی به‌عنوان بهانه و به‌دام‌انداختن نظامیان پیشین استفاده کرده‌اند.

تهیه‌کنندگان این گزارش تحقیقی گفته‌اند که تمام ۴۹۰ مورد قتل و ناپدیدن‌شدن افراد توسط طالبان را به‌گونه جداگانه بررسی کرده و در تهیه این گزارش از معلومات نهادهای حامی حقوق بشر، صحبت با شاهدان و اعضای خانواده‌های قربانیان استفاده شده است.

طالبان تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. این گروه پیش از این هرگونه قتل‌های انتقام‌جویانه را تکذیب کرده‌ بودند.