اطلاعات روز

حملات پاکستان به افغانستان؛ اسلام‌آباد: طالبان امنیت مرز دو کشور را تامین کنند

عاصم افتخار، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان بدون اشاره به حملات این کشور به ولایت‌های خوست و کنر افغانستان که منجر به تلفات غیرنظامیان شده، از طالبان خواسته است که امنیت منطقه‌ی مرزی دو کشور را تأمین کنند.

به گزارش جیونیوز، او امروز (یک‌شنبه، ۲۸ حمل) در یک‌ نشست خبری از طالبان خواسته است «علیه افرادی که در فعالیت‌های تروریستی در پاکستان دست دارند، اقدامات جدی انجام دهد».

این مقام پاکستانی افزوده است که حملات تروریستی در مرز پاکستان و افغانستان در چند روز اخیر افزایش چشم‌گیری داشته و نیروهای امنیتی پاکستانی از خاک افغانستان هدف قرار می‌گیرند.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان گفته است که این کشور در چند ماه گذشته بارها از دولت طالبان خواسته است تا به این حملات توجه کند.

او مدعی شده است که «تروریست‌ها با مصونیت از مجازات از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌ها در داخل پاکستان استفاده می‌کنند».

این مقام پاکستان در این نشست خبری درباره‌ی حملات آن کشور به مناطق مسکونی در ولایت‌های خوست و کنر افغانستان چیزی نگفته است.

به گزارش جیونیوز، وزارت خارجه‌ی پاکستان پیشتر گفته بود که گزارش‌ها مبنی بر ادعای «اقدام» نیروهای پاکستان در خوست و کنر را بررسی می‌کند.

منابع محلی می‌گویند، نظامیان پاکستانی بامداد روز شنبه (۲۷ حمل) مناطق مرزی افغانستان در ولایت‌های خوست و کنر را هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که تنها در حملات هوایی پاکستان به چهار روستا در ولسوالی «سپیره» خوست، دست‌کم ۳۰ غیرنظامی به‌شمول زنان و کودکان جان باخته‌اند. منابع مستقل تاکنون این آمار را تأیید نکرده‌اند.

یک منبع محلی که خواست هویت‌اش فاش نشود به اطلاعات روز نیز گفت که در این حملات دست‌کم ۲۰ نفر کشته و یا زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که این حملات مناطق آوارگان وزیرستانی را هدف قرار داده است.

در ولایت کنر منابع محلی می‌گویند که در حملات توپخانه‌ای پاکستان در ولسوالی شلتن این ولایت، هم شش نفر به‌شمول یک زن و پنج کودک جان باخته‌اند. برخی از ساکنان محل می‌گویند که این حملات نیز توسط هواپیما انجام شده است.

حکومت سرپرست طالبان این رشته حملات پاکستان را «ظالمانه» خوانده و قویاً تقبیح کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در تویتی هشدارآمیز از پاکستان خواسته است که «دیگر چنین اشتباه» را تکرار نکند.

او نوشته است: « [حکومت طالبان] بر پاکستان صدا می‌کند که حوصله افغان‌ها را در چنین مسائل نه آزمایند و دیگر چنین اشتباه را تکرار نکند، ورنه (و اگر نه) پیامد بدی خواهد داشت.»

مجاهد تأکید کرده است که همه مسائل باید از طریق سیاسی حل شود.

وزارت خارجه‌ی طالبان هم این حملات را محکوم و سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده است. برخی از چهره‌های سیاسی از جمله حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین نیز این حملات را محکوم کرده‌اند.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) درباره‌ی گزارش‌ها مبنی بر تلفات غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در حملات نظامیان پاکستانی به مناطق مرزی ولایت‌های خوست و کنر ابراز نگرانی کرده است.

یوناما شامگاه امروز (شنبه، ۲۷ حمل) در تویتی نوشته است که غیرنظامیان هیچ‌گاه هدف نیستند.

دفتر معاونت سازمان ملل گفته است که تلاش می‌کند حقایق را مشخص و میزان تلفات را تأیید کند.

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل هم این حملات را محکوم کرده و آن‌را تجاوز علیه تمامیت ارضی کشور دانسته است.

این نمایندگی در اعلامیه‌ای گفته است که حملات پاکستان نقض آشکار قوانین بین‌المللی، اصول منشور سازمان ملل، قطع‌نامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت این سازمان از جمله اعلامیه‌ی حسن همجواری است.