اطلاعات روز

شمار تلفات حملات پاکستان به خوست و کنر به ۴۷ کشته رسید

مقام‌های طالبان به رسانه‌های خارجی گفته‌اند که تعداد کشته‌های حملات هوایی ارتش پاکستان به بخش‌های از ولایت‌های خوست و کنر در شرق افغانستان، به دست‌کم ۴۷ نفر رسیده است.

این حملات سحرگاه روز شنبه (۲۷ حمل) به چند روستا در ولسوالی «سپیره» خوست و «شلتن» کنر انجام شده و خانه‌های مسکونی در امتداد مرز هدف قرار گرفته‌اند.

شبیراحمد عثمانی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در خوست به خبرگزاری فرانسه گفته است که در حمله هوایی نیروهای پاکستانی در این ولایت، ۴۱ غیرنظامی کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند. به‌گفته‌ی او، قربانیان عمدتاً زنان و کودکان هستند.

همزمان نجیب‌الله، یکی از مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در خوست گفته است که تعداد کشته‌شدگان این حمله ۴۸ نفر بوده است. او به خبرگزاری فرانسه گفته است: «۲۴ نفر از یک خانواده کشته شده‌اند.»

جمشید، یکی از بزرگان قومی در خوست نیز کشته‌شدن بیش از ۴۰ نفر را تأیید کرده است.

در ولایت کنر هم یک منبع محلی به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در حمله پاکستان در ولسوالی شلتن این ولایت، یک زن با پنج کودک جان باخته‌اند. مقام‌های محلی طالبان پیشتر این حمله را توپ‌خانه‌ای اعلام کرده بودند؛ اما برخی از ساکنان محل می‌گویند که این حملات نیز توسط هواپیما انجام شده است.

حکومت پاکستان تاکنون حملات به اهداف غیرنظامی در خاک افغانستان را تأیید نکرده است. این کشور در عین حال، طالبان را متهم کرده که در جلوگیری از استفاده خاک افغانستان توسط طالبان پاکستانی کوتاهی کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان مدعی شده است که «تروریست‌ها با مصونیت از مجازات از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌ها در داخل پاکستان استفاده می‌کنند».

این وزارت ضمن هشدار به طالبان درباره‌ی پناه‌دادن به طالبان پاکستانی، از کابل خواسته است که امنیت مرزها را بگیرد.

حکومت سرپرست طالبان اما حملات پاکستان را «ظالمانه» خوانده و قویاً تقبیح کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه در تویتی هشدارآمیز از پاکستان خواسته است که «دیگر چنین اشتباه» را تکرار نکند.