اطلاعات روز

گزارشگر ویژه سازمان ملل: حملات سیستماتیک بر هزاره‌ها نیاز به تحقیق فوری دارد

به دنبال انفجارهای اخیر در کابل و بلخ، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان خواستار پایان‌دادن به حملات سازمان‌یافته علیه هزاره‌ها در کشور شده است.

بنت امروز (پنج‌شنبه، ۱ ثور) در تویتی نوشته است که انفجارهای امروز بیشتر افغانستان را به لرزه درآورده است. او نوشته است که انفجارها مسجد شیعیان در مزارشریف را هدف قرار داده و دوباره جامعه هزاره در چنین حملاتی قربانی شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان حملات بر مساجد و مکاتب را «سیستماتیک» و «نقض حقوق بشر» خوانده و تأکید کرده است: «این حملات نیاز به تحقیق فوری و پاسخ‌دهی دارد.»

این درحالی است که امروز انفجاری که هنوز نوعیت آن مشخص نشده، یک مسجد شیعیان را در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ هدف قرار داده است. براساس معلومات منابع صحی در ولایت بلخ، در این انفجار نزدیک به ۴۰ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

دو روز پیش در سه انفجار پی‌هم در غرب شهر کابل، یک مرکز آموزشی و یک مکتب هدف قرار گرفت. در این سه انفجار نیز ده‌ها دانش‌آموز مکتب کشته و زخمی شدند. همین طور، امروز در ولایت قندوز نیز انفجار صورت گرفته است. منابع محلی در ولایت قندوز می‌گویند که این رویداد در نزدیکی شفاخانه داکتران بدون مرز رخ داده و در آن موتر حامل کارمندان میدان هوایی قندوز هدف قرار گرفته است. به‌گفته‌ی منابع، از این رویداد سه کشته و ۱۱ زخمی به شفاخانه منتقل شده‌اند.

برخی منابع خبری از جمله الجزیره گزارش کرده‌اند که شاخه‌ی خراسان گروه داعش مسئولیت حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف را به عهده گرفته است.