شورای امنیت سازمان ملل

حمله به مساجد در افغانستان؛ شورای امنیت سازمان ملل تروریسم را «جدی‌ترین» تهدید خواند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای حملات «تروریستی» دیروز در ولایت‌های بلخ و قندوز را قویاً محکوم کرده‌اند. همزمان دبیرکل سازمان ملل، سازمان عفو بین‌الملل و وزیر خارجه‌ی سویدن هم به این حملات واکنش نشان داه و آن‌را محکوم کرده‌اند.

حمله بلخ در یک مسجد شیعیان در مزارشریف، مرکز این ولایت رخ داده است. در این حمله بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته است.

انفجار دیروز قندوز هم موتر حامل کارمندان میدان هوایی این ولایت را هدف قرار داده که گفته می‌شود چندین سه کشته و ۱۱ زخمی بر جای گذاشته است.

اعضای شورای امنیت در بیانیه‌ای که شامگاه امروز (جمعه، ۲ ثور) منتشر کرده، با خانواده‌های قربانیان این حملات غم‌شریکی کرده‌اند. آنان بر لزوم پاسخ‌گویی عاملان، سازمان‌دهندگان، تأمین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات «مذموم تروریستی و محاکمه آنها» تاکید کرده‌اند.

اعضای شورای امنیت بار دیگر تأکید کرده‌اند که تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

آنان از همه کشورها خواسته‌اند که مطابق با تعهدات خود تحت قوانین‌ بین‌المللی و قطع‌نامه‌های مربوطه شورای امنیت، به‌طور فعال در مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که هرگونه اقدام تروریستی صرف نظر از انگیزه‌ی آن، در هر زمان و توسط هر کسی که مرتکب شده باشد، مجرمانه و غیرقابل توجیه است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم حملات در افغانستان، از جمله بر مسجد «سه دکان» در مزارشریف را محکوم کرده است. او با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

آنا لیند، وزیر امور خارجه‌ی سویدن در واکنش به حمله به مسجد شیعیان در مزارشریف گفته است که او عمیقاً نگران افزایش حملات علیه جمعیت هزاره در افغانستان است. او این چنین حملات را نقض سیستماتیک حقوق بشر و حملات علیه گروه‌های اقلیت در افغانستان خوانده و بر پایان دادن به آن تأکید کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به حمله بر نمازگزاران در مزارشریف گفته که ممکن است این حمله جنایت علیه بشریت باشد؛ زیرا به نظر می‌رسد بخشی از یک حمله گسترده یا سیستماتیک علیه غیرنظامیان هزاره باشد.

این سازمان در رشته تویتی نوشته است که روند نگران‌کننده‌ای از حملات که به‌طور خاص جامعه هزاره را هدف قرار می‌دهد، وجود دارد. عفو بین‌الملل گفته است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، چندین حمله هدفمند علیه هزاره‌ها صورت گرفته است.

عفو بین‌الملل به حملات اکتبر ۲۰۲۱ که مساجد شیعیان را در شهرهای قندوز و قندهار هدف قرار دادند، اشاره کرده و گفته است که در این حملات دست‌کم ۱۳۵ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. رسانه‌ها گزارش دادند که داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

این سازمان گفته است که روند حملات به وضوح نشان می‌دهد که هم مقام‌های حکومت پیشین افغانستان و هم طالبان در محافظت از جامعه‌ی هزاره شکست خورده‌اند.

هفته‌ای که گذشت، روزهای خونین در افغانستان بود.

صبح روز سه‌شنبه (۳۰ حمل) منطقه هزاره‌نشین غرب کابل گواه سه انفجار پی‌هم بود. انفجار نخست در آموزشگاه «ممتاز» رخ داد. دو انفجار پی‌هم دیگر که گفته می‌شود ناشی از حملات انتحاری بوده، در مقابل مکتب «عبدالرحیم شهید» رخ داد. در این انفجار ده‌ها نفر عمدتاً دانش‌آموز کشته و یا زخمی شدند.

روز چهارشنبه هم کابل گواه انفجار بود که به گفته‌ی مقام‌های طالبان چند زخمی برجای گذاشته است.

روز پنج‌شنبه اما در کابل، ولایت‌های بلخ، قندوز و ننگرهار گواه انفجارهای مرگبار بود.

ظهر امروز نیز مسجد متعلق به اهل سنت در ولسوالی امام صاحب قندوز هدف یک انفجار مرگبار قرار گرفته است.

منابع مردمی در مرکز ولسوالی امام‌صاحب می‌گویند که این انفجار در مسجد «مولوی سکندر» رخ داده و دست‌کم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۳۰ زخمی برجای گذاشته است. منابع می‌گویند که این آمار ابتدایی است و امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان اما گفته است که در این حمله ۳۳ نفر به شمول کودکان کشته و ۴۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مجاهد این حمله را جنایت خوانده و آن‌را محکوم کرده است.

او عاملان این حمله را فتنه‌گران و عوامل شرور توصیف کرده و گفته است که تلاش جدی برای دستگیری و مجازات آنان در حال انجام است.