ولسوالی خوست بغلان
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

تلاشی شبانه‌ی طالبان در خوست بغلان؛ منبع: «ساکنان سچی به تنگ آمده‌اند»

شماری از ساکنان منطقه‌ی «سچی» ولسوالی خوست ولایت بغلان می‌گویند که طالبان ساکنان این منطقه را شب‌ و روز زیر نظر دارند و آنان از این وضعیت به تنگ آمده‌اند.

یکی از ساکنان «سچی» امروز (دوشنبه، ۵ ثور) در پیامی به اطلاعات روز گفت که طالبان هر شب خانه‌های مردم را تلاشی می‌کنند. او افزود که شماری از ساکنان این منطقه، قصد کوچ دارند، اما طالبان مانع آن‌ها می‌شوند.

او گفت که حدود دو هفته قبل در پی کشته‌شدن مرموز یک نیروی ازبیک‌تبار طالبان در منطقه‌ی «سچی»، این گروه شبانه به خانه‌های مردم هجوم برده و حدود ۸۰ نفر به‌شمول کودکان و افراد مسن را به اتهام ارتباط داشتن با «جبهه مقاومت ضد طالبان» بازداشت کرده‌اند.

به‌گفته‌ی او، هشت نفر از این افراد تاکنون در ولسوالی گذرگاه نور در بند هستند. این منبع گفت که این افراد به اتهام این‌که بستگان‌شان در جبهه‌ی مقاومت‌اند، زندانی هستند.

او اما افزود که این هشت نفر هیچ وظیفه‌ی دولتی و نظامی نداشته‌اند و در جمع آن‌ها کسانی بودند که تازه از دانشگاه فارغ شده‌اند. منبع تصریح کرد که در میان هشت نفری که در حال حاضر زندانی‌اند یک پدر و پسر نیز شامل‌اند که از‌ دادن «نان خیرات» به طالبان خودداری کرده‌ بودند.

این ساکن ولسوالی خوست، این کار طالبان را «ظلم» و «قوم‌آزاری» خواند و گفت که بازداشتی‌ها هیچ جرمی را مرتکب نشده و به هیچ طرفی وابسته نیستند. او گفت که این مسأله را با مسئولان محلی طالبان شریک کرده‌اند؛ اما هیچ‌کسی حرف مردم را گوش نکرده‌اند.

طالبان تا کنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند، اما طی ماه‌های گذشته موارد متعددی از بازداشت‌های «خودسرانه‌ی طالبان» در ولایت‌های بغلان، کاپیسا، پروان و پنجشیر در شمال کابل گزارش شده است.