اطلاعات روز

۸ ثور؛ «جبهه مقاومت»: مردم افغانستان در برابر تجاوز سیاه سکوت نخواهند کرد

«جبهه مقاومت» ضد طالبان در پیام خود به مناسبت هشتم ثور، سالروز پیروزی مجاهدین در برابر شوروی گفته است که چنان‌که «دیروز مردم افغانستان در برابر تجاوز سرخ ایستادند، امروز در برابر تجاوز سیاه هرگز سکوت نخواهند کرد».

این جبهه در پیامی که امروز (پنج‎شنبه، ۸ ثور) منتشر کرده، گفته است که «سی‌ویکمین سالروز پیروزی مردم افغانستان بر ضد ظلم، استعمار، بی‌عدالتی، تفتیش عقاید و دین‌ستیزی جریان‌های کمونستی و نظام‌های دست‌نشانده را گرامی می‌دارد».

جبهه مقاومت جهاد در برابر شوروی را ایستادگی به‌خاطر «عقیده، استقلال، آزادی و خود ارادیت مردم افغانستان» خوانده و گفته است که سرانجام این مبارزه‌ی پیروزی در برابر طاغوت زمان، الهام‌بخش تمام آزادگان جهان بود.

این جبهه افزوده است که این جریان با الهام از «مجاهدان ایثارگر و پاکباز» و بر ایستادگی علیه طالبان تأکید می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت سرپرست طالبان در پیام این گروه به مناسبت هشتم ثور گفته است که هنوز هم حس آزادی‌خواهی در میان «افغان‌ها» با تمام نیرو وجود دارد و آنان اراده‌ی محکم و تعهد قوی برای دفاع از دین و کشورشان دارند.

مجاهد گفته است که امیدوارند کشورهای متجاوز درس‌های زیادی برای آینده آموخته باشند و دیگر راه دشمنی و خصومت با افغانستان و مردم این کشور را در پیش نگیرند.

در هشتم ثور ۱۳۷۱، مجاهدین حکومت کمونیستی وقت را سرنگون کردند؛ اما این پایان جنگ در کشور نبود بلکه سرآغاز جنگ‌ خونین تنظیمی میان گروه‌های مجاهدین شد. پس از چند سال جنگ داخلی، طالبان از قندهار ظهور کردند و این گروه ۹۰ درصد افغانستان را تصرف و پنج‌ سال حکومت کردند.

حکومت نخست طالبان در سال ۲۰۰۱ پس از حمله‌ی امریکا سرنگون شد و در این ۲۰سال افغانستان با حضور امریکا، حکومتی به‌ سبک غربی و مردم‌سالاری را تجربه کرد. اما سال گذشته پس از خروج امریکا و متحدانش، حکومت افغانستان به‌رهبری اشرف غنی سقوط کرد و طالبان دوباره به قدرت رسیدند.

با گذشت هشت ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، تا کنون هیچ‌کشوری حکومت سرپرست این گروه را به‌رسمیت نشناخته است. در همین حال نگرانی از تشدید خشونت در افغانستان نیز وجود دارد.