روزهای سیاه کابل (۳۱)؛ افغانستان در محاصره‌ی انفجار: هبت‌الله و ادعای امنیت

حسن ادیب

ملاهبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت عید فطر از تأمین امنیت سراسری افغانستان توسط طالبان نوشته است. او در این پیام ادعا کرده که با آمدن طالبان، امنیت افغانستان تأمین و شعله‌های جنگ خاموش شده است.

رهبر گروه طالبان در روزهایی مدعی «امنیت سراسری افغانستان» شده است که افغانستان در آتش انفجار می‌سوزد. تنها در یازده روز گذشته، از (۳۰ حمل تا ۹ ثور) دست‌کم ۱۸ انفجار خونین، به شمول تیرباران‌کردن ۵ نفر کارگر هزاره صورت گرفته است.

سه‎شنبه (۳۰ حمل)،  در دشت برچی غرب کابل سه انفجار شد. دو آموزشگاه را منفجر کردند. انفجار اولی در مرکز آموزشی ممتاز، انفجار دومی و سومی در مکتب عبدالرحیم شهید صورت گرفت. این انفجار دست‌کم ۱۰ کشته و ۴۸ زخمی برجا گذاشت. محمد محقق، تلفات آن سه انفجار غرب کابل را دست‌کم ۱۲۰ کشته و بیش از ۷۰ زخمی اعلام کرد.

چهارشنبه (۳۱ حمل)، در قوای‌مرکز کابل یک انفجار شد. در آن انفجار، یک موتر نیروهای طالبان هدف قرار گرفت. گفته شد که آن انفجار تلفاتی در پی داشت.

پنج‌شنبه (۱ ثور)، یک انفجار در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار رخ داد. آن انفجار ناشی از ماین کنار جاده‌ای بود و موتر رینجر طالبان را هدف قرار داد. در آن انفجار ۴ نیروی طالبان کشته و ۱ نیروی دیگر زخمی شدند.

کمی بعدتر، همان روز در کابل ۳ انفجار شد. دو انفجار در چهارراهی قنبر و یک انفجار در کمپنی. انفجارهای چهارراهی قنبر در نزدیکی مکتب خصوصی تلاش دانش بود و ۳ زخمی بر جای گذاشت. از آن سه نفر زخمی،  ۲ زخمی آن کودکان بوده‌اند.

در همان روز، یک انفجار خونین در مزار شریف صورت گرفت. در مزار، مسجد شیعیان را هدف قرار دادند. بر اساس آمار شفاخانه‌ها، آن انفجار ۳۷ کشته و بیش از ۶۰ زخمی داشت. مسئولیت این انفجار را گروه داعش به عهده گرفتند.

در همان روز پنج‌شنبه، یک انفجار دیگر در منطقه «سردوره»ی قندوز صورت گرفت. آن انفجار در نزدیکی شفاخانه‌ی بدون مرز بود و ۳ کشته و ۱۱ زخمی برجا گذاشت.

جمعه (۲ ثور)، یک انفجار در ولسوالی امام‌صاحب قندوز صورت گرفت که مسجد مولوی سکندر را منفجر کردند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان تلفات ناشی از این انفجار را ۳۳ کشته و ۴۳ زخمی گزارش داد. به نقل از منابع محلی اما تلفات این انفجار ۶۰ کشته و بیش از ۳۰ زخمی بوده است.

به نقل از خبرگزاری باختر (رسانه‌ی تحت کنترل طالبان)، در همان روز انفجار ناشی از یک سرگلوله‌ی راکت در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب صورت گرفت. در آن انفجار، ۳ کودک کشته و ۱ کودک زخمی شدند.

یک‌شنبه (۴ ثور)، در منطقه‌ی «باغ شاه» فیض‌آباد ولایت بدخشان یک انفجار شد. به نقل از منابع محلی، در آن انفجار رئیس معادن و پطرولیم طالبان برای ولایت بدخشان کشته شد.

سه‌شنبه (۶ ثور)، به ادامه‌ی نسل‌کشی مردم هزاره، در شاه‌راه مزار شریف-دره‌صوف، تفنگ‌داران ناشناس ۵ کارگر از مردم «هزاره» را تیرباران کردند. از آن پنج کارگر، فقط سکندر زخمی بیرون شدند و ۴ تن دیگر زیر گلوله جان دادند.

چهارشنبه (۷ ثور)، در نزدیکی لیسه‌ی رستاق‌آباد قندوز یک انفجار شد. این انفجار ناشی از ماین مقناطیسی بود. در آن انفجار یک نفر صراف زخمی شد.

در همان روز یک انفجار دیگر در تخار نیز صورت گرفت.

پنج‌شنبه (۸ ثور)، در ناحیه‌های سوم و دهم مزار شریف دو انفجار شد. محمدآصف وزیری سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در بلخ گفت که، این انفجارها در مناطق هزاره‌نشین مزار بوده است. تلفات ناشی از آن انفجار، دست‌کم ۱۱ کشته و ۱۸ زخمی بود. مسئولیت آن دو انفجار را گروه داعش به عهده گرفتند.

جمعه (۹ ثور)، یک انفجار خونین در مسجد خلیفه در ساحات دارالامان کابل صورت گرفت. این انفجار در منطقه‌ی سه‌راهی علاءالدین، در خانقاه فرقه‌ی صوفیان صورت گرفت. به نقل از شاهدان عینی در این انفجار بیش از ۷۰ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

تنها در ۱۱ روز (از تاریخ ۳۰ حمل تا ۹ ثور)، به عبارت دیگر تنها در دهه‌ی اول ماه ثور، افغانستان دست‌کم شاهد ۱۸ انفجار خونین بوده است. در این هژده انفجار، به شمول آن حمله‌ی مسلحانه به کارگران مردم هزاره، دست‌کم ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که پیام عیدی ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان، مدعی برقراری امنیت سراسری است و هیچ اشاره‌ای به این همه انفجار و کشتار در یازده روز گذشته ندارد.