تلفات حمله به خانقاه صوفیان در کابل به ۶۶ کشته و ۷۸ زخمی رسید

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع صحی در کابل گزارش کرده است که در حمله‌ی روز گذشته به مسجد و خانقاه فرقه‌ی صوفیان در شهر کابل، دست‌کم ۶۶ نفر کشته و ۷۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

عصر روز گذشته (جمعه، ۹ ثور) یک مسجد و خانقاه فرقه‌ی صوفیان اهل سنت (خانقاه خلیفه صاحب) در سه‌راهی علاءالدین در ناحیه‌ی ششم شهر کابل هدف حمله قرار گرفت.

نوعیت این حمله تا کنون مشخص نشده، اما سید فاضل آغا، مسئول این خانقاه ساعاتی پس از وقوع رویداد به خبرگزاری رویترز گفته بود فردی که «احتمالا یک بمب‌گذار انتحاری بود، در مراسم ذکر به ما پیوست و انفجار صورت گرفت».

او همچنین گفته بود که بیش از ۵۰ نفر به‌شمول برادرزاده‌هایش در این حمله کشته شده‌اند. شاهدان عینی تلفات این حمله را بیش از ۷۰ کشته و ده‌ها زخمی اعلام کرده بودند.

مسئولیت این حمله را تا کنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است. طالبان این حمله را محکوم کرده و کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر را تأیید کرده‌اند.

این حمله واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است. سازمان ملل حمله به خانقاه صوفیان را تداوم حملات به اقلیت‌های قومی و مذهبی دانسته و نسبت به دوام آن ابراز نگرانی کرده است. امریکا، ایران، اتحادیه اروپا و برخی دیگر این حمله را محکوم کرده‌اند.

در کم‌تر از ده روز اخیر مکان‌های مزدحم مربوط به شیعیان و صوفیان به‌شمول مکتب، مسجد، موترهای مسافربری در کابل، بلخ و قندوز هدف حملات مرگبار قرار گرفته‌اند. ده‌ها نفر به‌شمول دانش‌آموزان و نمازگزاران در این حملات کشته و یا زخمی شده‌اند.