اطلاعات روز

درگیری در پنجشیر و هشدار طالبان: «مقاومت خیالی دفع می‌شود»

درگیری میان نیروهای جبهه‌ی مقاومت با طالبان در بخش‌هایی از ولایت‌ پنجشیر، روز (جمعه، ۱۶ ثور) رخ داده است. جبهه‌ی مقاومت مدعی است که کنترل بخش‌هایی از پنجشیر را از دست طالبان پس گرفته‌اند، اما طالبان این ادعاها را رد می‌کنند.

جبهه‌ی مقاومت اعلام کرده است که در نتیجه‌ی درگیری میان نیروهای این جبهه با طالبان، بخش‌هایی از ولسوالی‌های «دره عبدالله‌خیل» و «آبشار» به استثنایی مراکز این ولسوالی‌ها از نزد طالبان سقوط کرده است.

در اعلامیه‌ی این جبهه آمده است که قطعه سرخ طالبان جهت بازرسی خانه‌به‌خانه به هدف بازداشت شماری از عالمان دین این دو ولسوالی‌ها در حرکت بودند که با حمله‌ نیروهای جبهه‌ی مقاومت مواجه شدند.

در این اعلامیه ذکر شده است که مراکز این ولسوالی‌ها در محاصره قرار دارد و طالبانِ مستقر در این مراکز خواهان تسلمی شده‌اند: «در حملات مرتبط، نیروهای جبهه‌ی مقاومت، پاسگاه دوآب قرارگاه شابه مربوط ولسوالی/شهرستان حصه‌اول را فتح کردند.»

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه‌ی مقاومت در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که در حملات پنجشیر ۱۳ طالب کشته و پنج واسطه‌ی زرهی طالبان نیز تخریب شده است.

اما آقای احمدی از تلفات نیروهای جبهه‌ی مقاومت چیزی نگفته است.

واکنش طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست طالبان در توییتر نوشت که در ولایت‌های پنجشیر، تخار و دیگر نقاط هیچ رویداد نظامی رخ نداده است.

او نوشت: «حلقات یاغی که در رسانه‌های اجتماعی کدام ادعاها را پخش می‌کنند حقیقت ندارد، هیچ‌کس تشویش نداشته باشد. در پنجشیر، تخار و ساحات دیگر هزاران تن از نیروهای مجهز امارت اسلامی حضور دارند؛ به دشمن مجال تحرکات منفی داده نخواهد شد.»

انعام‌الله سمنگانی، یکی از سخنگویان حکومت سرپرست طالبان به روزنامه اطلاعات روز گفت که هیچ رویداد امنیتی «قابل ملاحظه» رخ نداده است: «ادعای به اصطلاح جبهه‌ی مقاومت کاملا بی‌اساس است. نیروهای امارت اسلامی افغانستان در همه‌جا، جابه‌جا هستند. آنچه که از طریق رسانه‌های اجتماعی و برخی از سایت‌های خبری به نقل از جبهه‌ی مقاومت خیالی گفته می‌شود، کاملا بی‌اساس و دروغ است.»

خالد امیری، فرمانده نیروهای قطعات خاص حکومت سابق به پنجشیر برگشته است.
عکس: شبکه‌های اجتماعی

برگشت فرمانده

با سقوط نظام جمهوریت به رهبری محمد اشرف غنی در ۲۴ ماه اسد، شماری از نیروهای امنیتی به پنجشیر رفتند تا علیه طالبان جبهه‌ی جنگ را باز کنند.

جبهه‌ی مقاومت به رهبری احمد مسعود و رهبری نظامی فرمانده پیشین قطعات خاص، خالد امیری و صالح‌محمد ریگستانی شکل گرفت و بارها درگیری‌های پراکنده میان این جبهه با طالبان رخ داده است.

گفته می‌شود که خالد امیری به جبهات جنگ در پنجشیر برگشته است. عکسی از خالد امیری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که پرچم طالبان را پایین می‌کند.

فایل صوتی از ارتباط مخابروی خالد امیری با نیروهای تحت امرش در پنجشیر به نشر رسیده که در حال بررسی وضعیت جنگی است. در این پیام صوتی، خالد امیری از نیروهای تحت امرش می‌خواهد که نیروهای طالبان را مجبور به تسلیمی کنند: «یک تیم درست کنید و برای شان بگویند که اگر تسلیم شوند، آنان [طالبان] را نمی‌کشید. برای شان بگویند که دستان‌شان را بالا و سلاح‌های‌شان را به زمین بگذارند و حرکت کنند. زنده‌های آنان [طالبان] را بکشید.»

مخاطب ارتباط مخابروی خالد امیری مدعی است که به نیروهای طالبان در پنجشیر تلفات سنگین وارد شده است، اما آمار تلفات را مشخص نمی‌کند.

ترس از محدودیت

برخی از ساکنان پنجشیر به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که صدای درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت را در مناطق «پریان» «دره»، «خنج» و بخش‌های دیگر شنیده شده‌اند.

محمد مختار، یکی از ساکنان پنجشیر به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که حملات شب گذشته‌ی نیروهای جبهه‌ی مقاومت، باعث خواهد شد که طالبان نیروهای بیشتری را به این ولایت بفرستند.

او از افزایش فشار بیشتر نیروهای طالبان بر ساکنان پنجشیر به‌دلیل حملات جبهه‌ی مقاومت نگران است: «همین حالا هم طالبان به بهانه‌های مختلف و اتهام عضویت در جبهه‌ی مقاومت جوانان ما را دستگیر می‌کنند. هر قدر حملات نیروهای جبهه‌ی مقاومت بیشتر شود، طالبان بیشتر ما را آزار خواهند داد.»

یک ساکن پنجشیر که به‌خاطر حساسیت موضوع خواست نامی از وی برده نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان هرازگاهی اقدام به بازرسی خانه‌به‌خانه‌ی ساکنان پنجشیر می‌کنند و از آنان می‌خواهند که سلاح بدهند.

واکنش کاربران

حملات بر طالبان در پنجشیر و چندین ولایت دیگر با واکنش شماری از شهروندان کشور مواجه شده است. برخی از شهروندان ابراز امیدواری کرده‌اند که این حملات آغازی برای درگیری‌های مسلحانه بر طالبان باشد.

عارف رحمانی، نماینده پیشین پارلمان در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «آتش‌سوزی‌های بزرگ از جرقه‌ها و شعله‌های کوچک آغاز می‌گردد. #پنجشیر»

آرین آرون، نویسنده در واکنش به درگیری‌های پنجشیر در توییتر نوشت: «دیشب پس از مدت‌ها، نه تنها قلب ما که قلب یک سرزمین و قلب آزادی هم دوباره شروع به تپیدن کرد.»

فرحناز فروتن، فعال رسانه‌ای در توییتر خود نوشت: «پنجشیر وطن من؛ قلب مقاومت زنده است و روزی دوباره در میان بازوان سر به فلک ]کشیده‌ی[ پنجشیر سرود آزادی خواهیم خواند. عیدت مبارک سرزمین در بند مادری، دوباره آزاد خواهی شد.»

پنجشیر به «دژ تسخیر ناپذیر» شهرت دارد. احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان» از این ولایت با نیروهای شوروی سابق و حکومت تحت حمایت آن جنگید و با تسلط طالبان در نیمه‌ی دوم دهه‌ی ۹۰ میلادی بر افغانستان، آنان قادر به تصرف دره پنجشیر نشدند. اما با سقوط حکومت اشرف غنی، طالبان توانستند که کنترل بخش‌های زیادی از ولایت پنجشیر را به دست بگیرند.