اجباری‌شدن حجاب؛ دیدبان حقوق بشر: طالبان به‌دنبال حذف زنان و دختران از زندگی عمومی‌ هستند

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به تصمیم طالبان در‌باره‌ی حجاب گفته است که هدف از این تصمیم، حذف زنان و دختران از زندگی عمومی است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرده و گفته است که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهد شد.

معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته است که این تصمیم طالبان زنان و دختران را بدون خودمختاری، تحت «پوشش و دارایی خویشاوندان» مردشان قرار می‌دهند.

خانم بار گفته است که نحوه واکنش جهان به این اقدامات، بر حقوق زنان در همه جای کره زمین تأثیر دارد.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) با نگرانی درباره‌ی تصمیم طالبان درباره‌ی پوشش حجاب گفته که این تصمیم ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد.

به نقل از اعلامیه یوناما‌، مقام‌های طالبان اعلام کرده که زنان باید در اماکن عمومی صورت خود را بپوشانند و در صورت ضرورت از خانه بیرون شوند و همچنین نقض این دستور‌العمل مجازات در پی دارد.

یوناما گفته است که براساس معلوماتی که به دست این نهاد رسیده است، این یک دستورالعمل رسمی است نه توصیه که مورد تطبیق و اجرا قرار خواهد گرفت.

دفتر معاونت سازمان ملل گفته است که این تصمیم با تضمین‌های متعدد طالبان در مورد احترام و حمایت از حقوق بشری شهروندان افغانستان به‌شمول زنان و دختران در تضاد است.

یوناما گفته است که جامعه جهانی مشتاق نشانه‌هایی است که نشان دهند طالبان آماده برقراری روابط مثبت با جهان هستند.

به گفته‌ی این نهاد، اما تصمیم شش هفته قبل، مبنی بر به تعویق‌انداختن مکاتب دخترانه به‌صورت گسترده در سطح بین‌المللی، منطقه و ملی محکوم شده است. همچنین یوناما افزوده است که تصمیم امروز طالبان، ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد.

یوناما علاوه کرده است که برای روشن‌ساختن وضعیت این تصمیم، فورا خواهان ملاقات با مقام‌های طالبان خواهد شد و همچنین در مورد پیامدهای آن با اعضای جامعه بین‌المللی مشورت خواهد کرد.

وان برانت سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است که نقض «آزادی نیمی از جمعیت افغانستان» توسط طالبان را چالشی در برابر دوام حکومت این گروه خوانده است.

او در تویتی نوشته است که پرداختن مداوم طالبان به «کم‌اهمیت‌ترین» مسایل و نادیده‌گرفتن بحران غذایی، صحت، آموزش و اقتصاد از دیگر چالش فرا راه حکومت طالبان است.

هم‌چنین به باور او، اقدامات طالبان باعث «بیگانه‌ساختن» کمک‌کننده‌ها و جامعه می‌شود که این وضعیت برای طالبان یک معضل است.