اطلاعات روز

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل اجباری‌شدن حجاب توسط طالبان را نقض حقوق بشر خواند

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در واکنش به تصمیم اخیر طالبان درباره‌ی پوشش زنان گفته است که این گروه گام به گام حقوق بشری زنان را محو می‌کند.

او بامداد امروز (یک‌شنبه، ۱۸ ثور) در تویتی نوشته است که طالبان با آخرین فرمان در مورد پوشش اجباری صورت، محدودیت‌هایی را در آموزش، حرکت، اشتغال و زندگی عمومی زنان ایجاد می‌کند.

ریچارد بنت تأکید کرده است که باید عواقبی برای نقض حقوق بشر وجود داشته باشد و زمان آن است که کمیسیون بین‌المللی اقدام کند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در تازه‌ترین محدودیت، رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرده و گفته است که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهد شد.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) درباره‌ی این تصمیم طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این تصمیم ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد.

به نقل از اعلامیه یوناما‌، مقام‌های طالبان اعلام کرده که زنان باید در اماکن عمومی صورت خود را بپوشانند و در صورت ضرورت از خانه بیرون شوند و هم‌چنین نقض این دستور‌العمل مجازات در پی دارد.

یوناما گفته است که براساس معلوماتی که به دست این نهاد رسیده است، این یک دستورالعمل رسمی است نه توصیه‌ای که مورد تطبیق و اجرا قرار خواهد گرفت.

دفتر معاونت سازمان ملل گفته است که این تصمیم با تضمین‌های متعدد طالبان در مورد احترام و حمایت از حقوق بشری شهروندان افغانستان به‌شمول زنان و دختران در تضاد است.

رینا امیری، نماینده‌ی ‌ویژه امریکا در امور زنان افغانستان و حقوق بشر در واکنش به تصمیم طالبان درباره‌ی حجاب گفته است که این گروه به‌جای رسیدگی به بحران اقتصادی افغانستان و نیاز به حکومت فراگیر، به سرکوب زنان و دختران ادامه می‌دهد.

وان برانت سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است که نقض «آزادی نیمی از جمعیت افغانستان» توسط طالبان را چالشی در برابر دوام حکومت این گروه خوانده است.