اطلاعات روز

ادامه‌ی انتقادها از اجباری‌شدن حجاب؛ ملاله یوسف‌زی: رهبران جهان طالبان را پاسخ‌گو کنند

در ادامه‌ی واکنش‌ها به تصمیم اخیر طالبان درباره‌ی اجباری‌شدن پوشش صورت زنان، ملاله یوسف‌زی، برنده‌ی جایزه نوبل و فعال حقوق زن اهل پاکستان، این گروه را متهم به نقض حقوق‌بشری میلیون‌ها زن و دختر کرده است.

او امروز (دوشنبه، ۱۹ ثور) در بیانیه‌ای که در تویترش منتشر کرده، گفته است که طالبان می‌خواهند دختران و زنان را از تمام زندگی عمومی در افغانستان حذف کنند.

ملاله گفته است که طالبان دختران را از رفتن به مکتب و زنان را از کار باز می‌دارند و آنان را از امکان سفر بدون مرد خانواده محروم و مجبور می‌کنند که صورت و بدن خود را کاملا بپوشانند.

او افزوده است که طالبان به‌ وعده‌شکنی خود ادامه می‌دهند و نگرانی درباره‌ی زنان و دختران پا برجا است.

ملاله یوسف‌زی اضافه کرده است که در حال حاضر زنان در افغانستان به‌ خیابان‌ها می‌آیند و برای حقوق‌شان مبارزه می‌کنند. او از کشورها، از جمله کشورهای مسلمان خواسته است که در کنار زنان افغانستان بایستند.

او گفته است: «من از رهبران سراسر جهان می‌خواهم که برای پاسخگویی طالبان به‌خاطر نقض حقوق بشر میلیون‌ها زن و دختر، اقدام جمعی انجام دهند.»

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در تازه‌ترین محدودیت، رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرده و گفته که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهند شد. این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

گروهی از زنان موسوم به جنبش زنان برای عدالت و آزادی در برابر این تصمیم اعتراض کرده و گفتند که حجاب «اجباری و دیکتاتوری» را نمی‌پذیرند.

اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ملل و برخی از کشورها نیز درباره‌ی این تصمیم طالبان نگرانی کرده‌اند.