عبدالله عبدالله

عبدالله: سیاست‌های ضدبشری، سرکوب و ارعاب، افغانستان را به طرف جنگ داخلی سوق می‌دهد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی دولت پیشین به گزارش‌ها در مورد بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در ولایت‌های پنجشیر، بغلان و تخار واکنش نشان داده است.

آقای عبدالله که در حال حاضر در هند به‌سر می‌برد، امروز (جمعه، ۲۳ ثور) در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که ادامه‌ی سیاست‌های ضدبشری، سرکوب، ارعاب و اعمال محدودیت‌ها بر دختران و زنان موجب انزوای بیشتر کشور و افزایش تنش‌های قومی می‌شود و افغانستان را به طرف جنگ داخلی سوق می‌دهد.

او همچنین گفته است که «محکمه صحرایی، کشتار و شکنجه‌ی غیرنظامیان» براساس شعایر دینی، قوانین بشری، اصول جنگ، عرف وطنی و بین‌المللی محکوم و قابل نکوهش است.

عبدالله عبدالله تأکید کرده است که به گواهی تاریخ، راه‌اندازی سیاست انحصار و حذف همواره به مشکلات مردم و کشور افزوده و افغانستان را به سوی بحران سوق داده است.

او از جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری خواست است تا تحقیقات بی‌طرفانه را درباره‌ی حوادث اخیر در پنجشیر، بغلان و تخار آغاز و نتایج آن‌را با مردم افغانستان شریک کنند.

عبدالله در عین حال افزوده است که بحران جاری در افغانستان را می‌توان از راه مذاکره، تفاهم، احترام به اراده‌ی مردم، تنوع مذهبی و تفاوت‌های هویتی-فرهنگی موجود در کشور، حل و فصل کرد.

این درحالی است که همزمان با تشدید درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای مخالف این گروه در پنجشیر، بغلان و تخار، گزارش‌هایی در مورد بازداشت، شکنجه و قتل غیرنظامیان از سوی طالبان نیز منتشر شده است.