کارزار واکسین پولیو؛ در ولایت ارزگان به واکسیناتوران زن اجازه‌ی فعالیت داده نشده است

هم‌زمان با آغاز کارزار تطبیق واکسین پولیو در کشور، باشندگان ولایت ارزگان می‌گویند که هیچ واکسیناتور زن در ترکیب تیم‌های تطبیق‌کننده‌ی واکسین حضور ندارند. باشندگان ارزگان از مسئولان صحی می‌خواهند که برای تطبیق هرچه بهتر کارزار واکسین پولیو، زنان رضاکار را نیز در تیم‌های سیار جذب کنند.

غلام‌فاروق، یک باشنده‌ی شهر ترینکوت می‌گوید که جذب زنان رضاکار در تطبیق بهتر کارزار واکسین پولیو مؤثر خواهند بود و کودکان بیشتری این واکسین را دریافت خواهند کرد.

به‌گفته‌ی او، محدودیت‌های فرهنگی و سنتی‌بودن جامعه در ارزگان سبب می‌شود تا زنان نتوانند در نبود مردان خانواده، کودکان‌شان را برای واکسین از خانه بیرون ببرند.

افزون بر غلام‌فارق، ده‌ها باشنده‌ی دیگر ارزگان نیز خواست مشابهی دارند و از مسئولان صحی می‌خواهند تا در ترکیب تیم‌های تطبیق‌کننده‌ی کارزار واکسین پولیو، زنان را نیز جذب کنند.

با این حال، شماری از زنان در ارزگان که در بخش تطبیق واکسین پولیو تجربه دارند، می‌گویند که آماده‌اند برای تطبیق خانه‌به‌خانه‌ی واکسین پولیو کار کنند.

گل‌صدیقه که در شهر ترینکوت، مرکز ارزگان زندگی می‌کند، می‌گوید که اگر برایش اجازه داده شود، آماده است که به‌طور رضاکار واکسین پولیو را به کودکان این ولایت برساند تا هیچ کودکی از دریافت این واکسین باز نماند.

گل‌صدیقه همسرش را در جنگ از دست داده است. او می‌گوید که در خانه‌ی برادران همسرش زندگی می‌کند و به‌ دلیل این که برادران همسرش روزانه سر کار می‌روند، هیچ‌کسی در خانه نمی‌ماند تا کودکان را برای دریافت واکسین به بیرون ببرد.

در همین حال، محمدنبی محمدی، یکی از مسئولان تطبیق‌کننده‌ی کارزار واکسین پولیو در ارزگان می‌گوید که سهم‌گیری زنان در این کارزار مهم و مفید است و آنان این موضوع را با وزارت صحت عامه‌ی طالبان شریک کرده‌اند.

او گفت که امیدوار است تا در آینده‌ی نزدیک به این موضوع توجه شود و در کنار مردان رضاکار، به واکسیناتوران زن نیز اجازه‌ی فعالیت داده شود.

کارزار تطبیق واکسین پولیو در سراسر کشور دو روز پیش آغاز شده است. این کارزار در گذشته به‌ دلیل جنگ به‌طور سراسری تطبیق نمی‌شد. بیشتر مناطقی درگیر در جنگ، از جمله بخش‌هایی از ارزگان، از این کارزار بی‌نصیب می‌ماندند. با این حال، مسئولان در ارزگان می‌گویند که امسال و سال گذشته هیچ مورد مثبت پولیو در این ولایت به ثبت نرسیده است.