«بخشی از سلاح‌های به‌جامانده در افغانستان به‌دست تروریست‌ها افتاده است»

آجیت دوآل، مشاور امنیت ملی هند می‌گوید که بخشی از سلاح‌های امریکاییِ به‌جامانده در افغانستان به‌دست تروریست‌ها افتاده و این یکی از تهدیدات مهم برای همسایگان این کشور است.

او این اظهارات را در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که برای شرکت در چهارمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به تاجیکستان رفته، مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران-ایرنا، آجیت دوآل در این دیدار شرایط حاکم بر افغانستان به‌ویژه تداوم فعالیت «تروریست‌ها در این کشور را نگران‌کننده خوانده است.»

او مدعی شده است که گروه‌های تروریستیِ تهدید‌کننده‌ی امنیت ملی هند هم‌چنان در افغانستان حضور دارند و آزادانه فعالیت می‌کنند.

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند، عدم شکل‌گیری دولت فراگیر با حضور نمایندگان گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان را چالشی مهم عنوان کرده است.

او گفته است که در وضعیت فعلی افغانستان، مسئولیت‌پذیری که اولین شرط فعالیت یک حکومت است، بسیار ضعیف است.

او با اشاره به وضعیت بحران بشری در افغانستان، خواستار توجه جامعه جهانی به مردم این کشور شده است.

مشاور امنیت ملی گفته است که حجم بالای تسلیحات آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان که بخشی از آن به‌دست تروریست‌ها افتاده، یکی از تهدیدات مهم برای همسایگان این کشور است.

پیش از این هم مقام‌های هندی از قاچاق سلاح از افغانستان خبر داده و گفته‌اند که سلاح‌های امریکایی از افغانستان به کشمیر قاچاق شده است.

با این حال، شمخانی گفته است که تحولات افغانستان با توجه به تأثیرگذاری مستقیم آن بر امنیت منطقه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید به‌گونه‌ی مستمر در دستور کار گفت‌وگوهای منطقه‌ای باشد.

شمخانی تشکیل دولت فراگیر با حضور جریان‌ها و گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان را از الزامات شکل‌گیری ثبات پایدار در این کشور عنوان کرده است.

تشکیل دولت فراگیر توسط طالبان، موردی است که اکثریت کشورها بر آن تأکید دارند. طالبان اما می‌گویند که حکومت فعلی این گروه همه‌شمول هستند. در حالی که تمام اعضای کابینه‌ی این گروه‌، طالب و افرادی با عناوین ملا، قاری، مولوی و آخوند هستند.