تعهد جبری مردم غور به طالبان

طالبان از ساکنان مناطق غربی فیروزکوه تعهد گرفتند که علیه این گروه اقدام نظامی نمی‌کنند

مسئولان محلی طالبان در غور، از ساکنان مناطق «بره‌‌خانه» و «دره‌ی بیدان» شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت، تعهد گرفته‌اند که در برابر طالبان دست به اقدام نظامی نمی‌زنند.

یک منبع در غرب شهر فیروزکوه، تعهدنامه‌ی ساکنان این دو منطقه را در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار داده است.

به‌گفته‌ی منبع، مقام‌های محلی طالبان در غور درباره‌ی قوم «زی رضا»  که ساکنان مناطق «بره‌‌خانه» و «دره‌ی بیدان» در غرب فیروزکوه هستند، یک «فیصله» نیز صادر کرده‌اند.

در این فیصله آمده ست که هر نوع سلاح و امکانات دولتی که ثابت شود نزد ساکنان مناطق یادشده وجود دارد، جمع‌آوری خواهد شد.

همچنین در این فیصله طالبان گفته‌اند که «در صورت مشاهده‌ی هر نوع تحرکات گروهی و بغاوت‌گری، مردم این دو منطقه سرکوب خواهند شد».

در بخشی از این فیصله آمده است: «افراد منطقه هذا که وابسته به گروه‌های مخالف‌اند و فعلا در خارج از کشور به سر می‌برند، از این فیصله‌نامه استثناء بوده و در صورت بازگشت‌شان همراه‌شان فیصله جداگانه‌ خواهد شد.»

بزرگان محل در تعهدنامه‌‌‌ای گفته‌اند به شرایطی که از سوی طالبان وضع شده، قناعت دارند و تعهد می‌سپارند که از منطقه‌ی غرب شهر فیروزکوه هیچ تحرک در حکومت این گروه صورت نمی‌گیرد.

کسانی که تعهد سپرده، گفته‌اند در صورتی که حرکتی از طرف مردم منطقه یادشده در برابر طالبان صورت بگیرد، آنان در قبال آن پاسخ‌گو خواهند بود.

مقام‌های محلی طالبان درباره‌ی این موضوع  تاکنون چیزی نگفته‌اند و سخن‌گوی والی این گروه در غور به پیام خبرنگار روزنامه اطلاعات روز هم پاسخ نداده است.

اخیرا تحرکات نظامی علیه طالبان در بخش‌هایی از ولایت‌های بغلان و پنجشیر افزایش یافته است. طالبان اما این تحرکات را دست کم می‌گیرند و در مواردی حتا وقوع درگیری را انکار نیز کرده‌اند.