اعتصاب کاری داکتران در خوست

داکتران در خوست به‌دلیل پرداخت‌نشدن معاشات‌شان دست به اعتصاب کاری زدند

داکتران شفاخانه ولایتی خوست و شماری دیگر از مراکز صحی دولتی در این ولایت در اعتراض به پرداخت‌نشدن معاشات‌شان، دست به اعتصاب کاری زده‌اند. این داکتران می‌گویند که چندین ماه است که معاش دریافت نکرده‌اند.

به‌گفته‌ی این داکتران، مسئولان صحی طالبان و مؤسسات همکار وعده کرده بودند که معاش چند ماه قبل از سقوط دولت پیشین را می‌پردازند، اما تاکنون نه تنها این وعده عملی نشده، بلکه معاش چند ماه اخیر را نیز پرداخت نکرده‌اند.

یکی از داکتران معترض که خود را نور ولی معرفی می‌کند، در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از سه سال قبل به این طرف ۲۰ درصد معاش امتیازی متوقف شده بود و اکنون مسئولان حکومت سرپرست طالبان از پرداخت معاشات نیز چشم‌پوشی می‌کنند.

او گفت: «ما در گذشته با این مشکل مواجه بودیم که برای داکتران ۲۰ درصد معاش امتیازی می‌آمد، اما در نظام قبلی آن هم متوقف شد. اما حالا مشکل این است که حق ما که همان معاشات ماهانه است، داده نمی‌شود. مسئولان صحی و دیگر مؤسسات همکار در این قسمت بی‌توجهی می‌کنند.»

یک داکتر دیگر نیز می‌گوید در صورتی که به خواست‌های‌شان توجه نشود، به اعتراض‌شان ادامه خواهند داد. به‌گفته‌ی او، در حال حاضر ۲۰ درصد معاش امتیازی و همچنین معاشات سه ماهه‌ی ۴۵۰ کارمند صحی پرداخت نشده است.

او گفت: «ما اینجا [محل اعتراض] آمده‌ایم که حق خود را بخواهیم. تا زمانی که خواست ما پذیرفته نشود، به اعتراض ادامه می‌دهیم؛ به‌خاطری که در پهلوی ۲۰ درصد معاش امتیازی، معاش سه ماه اخیر را نیز پرداخت نکرده‌اند. حالا ما با مشکلات سخت اقتصادی مواجه هستیم.»

در همین حال، مسئولان صحی طالبان در ولایت خوست می‌گویند که یک هیأت را برای بررسی این موضوع تعیین کرده‌اند تا پس از بررسی تمام معلومات را با آنان [مسئولان صحی] شریک کنند.

این درحالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شکایت داکتران از پرداخت‌نشدن معاشات و شکایت مردم از کمبود امکانات دوا و درمان در مراکز صحی ولایات مختلف افزایش یافته است.