دانش‌آموزان دختر

عالمان دین در بلخ: طالبان هرچه زودتر مکاتب را در تمام ولایات به‌روی دختران بازگشایی کنند

در ادامه‌ی واکنش‌ها در پیوند به ممنوعیت دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب، برخی از عالمان دین در ولایت بلخ از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که هرچه زودتر باید دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به‌روی دانش‌آموزان دختر بازگشایی کند.

محمد حنیف یکی از عالمان دین در ولایت بلخ، فراگیری علم را برای تمام شهروندان به‌شمول پسر و دختر فرض می‌داند و می‌گوید که طالبان باید هرچه زودتر مکاتب دخترانه را در سایر ولایات نیز بازگشایی کنند.

در حال حاضر مکاتب در ولایت بلخ به‌روی تمامی دانش‌آموزان دختر از صنف اول الی صنف دوازدهم باز است. در این ولایت دانش‌آموزان جاب مورد قبول طالبان را رعایت می‌کنند.

در تصاویری از صنف‌های آموزشی دختران در بلخ که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که دختران حجاب سیاه پوشیده‌اند و تنها چشمان‌شان دیده می‌شود.

در همین حال، عالمان دین در بلخ آموزش را از حقوق انسانی هر فرد از دیدگاه اسلام بیان کرده و بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم را گامی به سوی آگاهی و دانایی عنوان می‌کنند.

عبدالوکیل آخوندزاده یکی دیگر از عالمان دین در بلخ نقش بانوان را در ساختار حکومت و روشن‌سازی افکار عامه موثر می‌داند. او می‌گوید که آموزش حق هر شهروند است و باید با رعایت شرایط شریعت، مکاتب دخترانه بازگشایی شود.

برخی از دانش‌آموزان دختر در ولایت بلخ نیز بر بازگشایی مکاتب دخترانه در سایر ولایات تأکید می‌کنند.

مرسل که از دانش‌آموزان صنف یازدهم در یکی از مکاتب ولایت بلخ است، می‌گوید: «درس خواندن حق ماست لطفن این حق را که خداوند برای ما داده از ما نگیرید و به دختران دیگر ولایت‌ها اجازه دهید [به مکتب بروند].»

خدیجه یکی دیگر از دختران دانش‌آموز خطاب به طالبان می‌گوید که زنان نیمی از پیکر جامعه‌اند و این گروه نباید جلوی پیشرفت‌شان را بگیرد: «لطفن اجازه ندهید که دخترها بی‌سواد و بی‌سرنوشت بزرگ شوند.»

این درحالی است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد سال گذشته‌ی خورشیدی تاکنون، مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم در کشور مسدود هستند. ولایت بلخ یکی از ولایاتی است که طالبان به‌صورت استثنایی به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب داده‌اند.