افزایش بهای مواد اولیه در جوزجان؛ «تاجران از وضعیت بد مردم استفاده‌جویی می‌کنند»

شماری از باشندگان شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان از بلند بودن بهای مواد اولیه در بازارهای این شهر شکایت دارند و می‌گویند که با پایین‌ آمدن بهای ارز خارجی در برابر پول افغانی، بر نرخ مواد اولیه هیچ تغییری نیامده است.

آنان «گران‌فروشی تاجران» را استفاده‌جویی از وضعیت بد مردم می‌دانند و از مسئولان محلی طالبان در جوزجان می‌خواهند که بر بازارها کنترل جدی داشته باشند.

حاجی قیوم، یکی از باشندگان شهر شبرغان می‌گوید که به‌دلیل بلند بودن بهای مواد خوراکی، اکثریت خانواده‌ها توان خریدن آن‌ را ندارند و باید بهای مواد اولیه کاهش یابد.

سمیرا، یکی دیگر از باشندگان این شهر نیز از بلند بودن بهای مواد خوراکی شکایت دارد و می‌گوید که نرخ مواد خوراکی در اوج بیکاری و بحران بشری افزایش یافته است.

او هم‌چنین می‌گوید که با کاهش ارزش دالر در برابر پول افغانی، بهای مواد اولیه هم باید کاهش پیدا کند.

با این حال، برخی از فروشندگان مواد اولیه در شهر شبرغان می‌گویند که تحولات اخیر در افغانستان و جنگ روسیه و اوکراین بر بهای مواد خوراکی تأثیر گذاشته و از حدود دو هفته به این‌سو بهای مواد خوراکی در حال افزایش است.

به‌گفته‌ی این فروشندگان مواد اولیه، بهای آرد، روغن، شکر و برنج از ۲۰۰ تا ۳۰۰ افغانی در هر بوری افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات، هم‌اکنون یک بوری آرد قزاقی به ۲۸۴۰ افغانی، یک بوتل روغن ۲۰ لیتره به ۳۴۰۰ افغانی و یک بوری برنج سیله اول به ۲۸۵۰ افغانی فروخته می‌شود.

اطلاعات روز برای دریافت دیدگاه مسئولان محلی طالبان در شبرغان درباره‌ی افزایش بهای مواد اولیه در این شهر موفق نشده است.