بیماری سرخک در قندهار طی دو ماه جان ۱۹ کودک را گرفته است

مسئولان صحی در ولایت قندهار می‌گویند که طی دو ماه گذشته، ۱۹ کودک بر اثر بیماری سرخک جان باخته‌اند.

به گفته‌ی داکتران در شفاخانه میرویس قندهار، تعداد کودکان مبتلا به سرخک رو به افزایش است. آنان می‌گویند که با سردشدن یا گرم‌شدن هوا، موارد ابتلا به سرخک در میان کودک افزایش می‌یابد.

محمد صدیق، رئیس بخش کودکان شفاخانه میرویس قندهار به اطلاعات روز گفت که در این شفاخانه تنها کودکانی بستری می‌شوند که وضعیت‌شان وخیم اند.

به گفته‌ی او، تنها در ماه گذشته (ثور) حدود ۵۰۰ کودک مبتلا به سرخک به شفاخانه میرویس منتقل شده‌اند که از میان آنان ۱۵۵ کودک بستری شده‌اند.

صدیق افزود که در ماه ثور از کودکان‌ تحت مراقبت، نُه کودک جان باخته‌اند.

به گفته‌ی او، در ماه حمل هم ۳۸۵ کودک مبتلا به سرخک به شفاخانه منتقل شده که از میان آنان ۱۸۳ کودک تحت مراقبت قرار گرفته و ۱۰ کودک هم جان باخته‌اند.

رئیس شفاخانه‌ قندهار، یکی از دلایل مرگ این کودکان را عدم انتقال به موقع آن‌ها به شفاخانه می‌داند.

او افزود: «تمام کودکانی که به سرخک مبتلا می‌شوند دلیل اصلی آن این است که به موقع واکسین نشده و خانواده‌ی‌شان بی‌توجهی کرده‌اند.»

دکتر محمد صدیق می‌گوید که احتمال ابتلای کودکان واکسینه‌شده به سرخک یک درصد است و کودکانی که واکسین را دریافت نمی‌کنند، پنج درصد بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

رئیس بخش کودکان شفاخانه قندهار گفت: «در حال حاضر بسیاری از مردم غفلت می‌کنند و فرزندان خود را به مراکز صحی نمی‌برند تا واکسین سرخک برای‌شان داده شود».

تعداد کودکان مبتلا به بیماری سرخک در قندهار در سال‌های گذشته گسترده بوده است، اما هنوز بسیاری از والدین از واکسین سرخک بی‌اطلاع هستند.