عکس: ارسالی به اطلاعات روز

طالبان در پنجشیر بازداشت شماری از غیرنظامیان را تأیید کردند

مسئولان محلی طالبان می‌گویند که نیروهای این گروه در مربوطات ولسوالی حصه اول این ولایت شماری از غیرنظامیان را بازداشت کرده‌اند.

ابوبکر صدیق، سخن‌گوی والی طالبان در پنجشیر امروز (شنبه، ۱۴ جوزا) در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده، می‌گوید که این افراد براساس یک سوءتفاهم بازداشت شده‌اند.

او می‌افزاید که تلاش‌ها از سوی شورای علما و والی طالبان در پنجشیر برای رهایی افراد بازداشت‌شده جریان دارد.

سخن‌گوی والی طالبان در پنجشیر گفته است تعداد افراد بازداشت کمتر از« ۴۰ نفر یا ۳۰ نفر است».

پیشتر منابع از بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر به‌شمول افراد مسن و نوجوانان به‌اتهام همکاری با «جبهه مقاومت» در پنجشیر خبر داده بودند.

به گفته‌ی منابع، پنج نفر از مناطق عنابه و آب‌دره و ۱۰۰ نفر دیگر از منطقه‌ی «دهن ریوت» دشت ریوت ولسوالی حصه اول پنجشیر بازداشت شده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، این افراد عصر چهارشنبه (۱۱ جوزا) از مسجد بازداشت شده‌اند و افراد زراعت‌پیشه شامل مردان مسن و نوجوان زیر سن هستند.

روز گذشته ویدیویی از جریان انتقال افراد بازداشت‌شده به زندان پنجشیر منتشر شد که در آن نیروهای طالبان تعداد افراد بازداشت‌شده را ۱۱۰ نفر می‌گویند.

پیش از این هم ادعاهایی درباره‌ی بازداشت و آزار و اذیت غیرنظامیان در مناطقی از پنجشیر و اندراب بغلان وجود داشت. در این دو منطقه، مخالفان طالبان از جمله «جبهه مقاومت» به‌ رهبری احمد مسعود فعالیت دارند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل برای حقوق بشر که اخیرا به افغانستان سفر کرده، می‌گوید که ادعاهای موارد نقض حقوق بشر در پنجشیر و بغلان را جدی گرفته و درباره‌ی آن تحقیق خواهد شد.