منبع عکس: ایرنا

نگرانی پاکستان درباره‌ی امنیت افغانستان؛ ایران: ریشه‌ی بحران با تشکیل دولت فراگیر در کابل خشک شود

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه‌ی پاکستان که به تهران سفر کرده، در یک نشست خبری با همتای ایرانی خود گفته است که اسلام‌آباد نگران ثبات و امنیت در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران-ایرنا، او امروز (سه‌شنبه، ۲۴ جوزا) در این نشست گفته که با حسین‌ امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در مورد وضعیت افغانستان صحبت کرده ‌است.

بوتو گفته است: «نگران ثبات و امنیت در افغانستان هستیم. در مورد چهار میلیون آواره‌ی افغانستان و استقلال افغانستان صحبت کردیم. در این برهه‌ی حساس باید از این ملت حمایت کنیم و باید بخواهیم که منابع مسدودشده‌ی آن‌ها آزاد شود».

این مقام ارشد پاکستانی گفته است که طالبان هم باید به سمت فراگیرتربودن، پیش برود و در خصوص مبارزه با تروریسم گام‌های جدی بر دارد.

حسین‌ امیرعبداللهیان هم تأکید کرده است که راه‌ حل افغانستان تشکیل دولت فراگیر است و گفته است: «امیدواریم ریشه‌های بحران در افغانستان با تشکیل دولت فراگیر خشک شود».

او امیدواری کرده است که افغانستان هرچه زودتر در مسیر و صلح و آرامش قرار بگیرد.

ایران و پاکستان پیش از این هم بارها بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرده‌اند؛ اما طالبان می‌گویند که دولت این گروه فراگیر است، درحالی‌که سران حکومت فعلی کابل که تاکنون به مشروعیت دست نیافته، عمدتا طالب و پشتون هستند.

در همین حال، تنش‌های قومی زیر حاکمیت طالبان حتا در میان خود این گروه روزبه‌روز تشدید می‌شود.

درحالی‌که جنگ در برخی از مناطق پنجشیر و بعضی از ولایت‌های شمالی میان طالبان و جبهات مخالف‌شان جریان دارد، این گروه به‌تازگی با مولوی مهدی، فرمانده‌ی هزاره‌تبار و قاری صلاح‌الدین، فرمانده‌ی ازبیک‌تبار خود دچار تنش شده است.