IFRC

«۷۰ درصد خانواده‌های افغان نمی‌توانند نیازهای اولیه غذایی و غیرغذایی‌شان را تأمین کنند»

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر اعلام کرده است که با تداوم خشک‌سالی، گرسنگی و فقر در افغانستان افزایش یافته است.

این فدراسیون برای مهار گرسنگی در افغانستان، خواستار افزایش حمایت جهانی شده است؛ زیرا به‌گفته‌ی این نهاد، یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان، میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

در اعلامیه‌ی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر که امروز (جمعه، ۲۷ جوزا) منتشر شده، آمده است که در میان فقر فزاینده، ۷۰ درصد خانواده‌ها قادر به تأمین نیازهای اولیه غذایی و غیرغذایی‌شان نیستند و این امر اثرات مخربی روی خانواده‌ها داشته است.

به نقل از اعلامیه، این اثرات مخرب بیشتر در میان خانواده‌هایی قابل مشاهده است که سرپرست آن زنان بیوه، سالمندان، افراد دارای معلولیت و یا کودکان اند.

با این حال، این فدراسیون تخمین زده است که سه میلیون کودک در افغانستان به‌دلیل ضعف ایمنی در معرض خطر سوءتغذیه و مریضی‌هایی مانند اسهال آبکی حاد و سرخک قرار دارند.

در اعلامیه آمده است: «هزاران نفر از مردم به تکدی‌گری در خیابان‌ها متوسل شده‌اند و قیمت اقلام ضروری به‌دلیل کاهش حواله‌ها، اقتصاد در حال فروپاشی و افزایش فقر، افزایش یافته است.»

نسفور مندی، رئیس هیأت فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر گفته است که مشکلات روزافزون اقتصادی ضربه‌ی تلخی برای خانواده‌هایی است که در افغانستان تلاش می‌کنند تا با یکی از بدترین خشک‌سالی‌ها و بحران‌های غذایی که تاکنون با آن مواجه بوده‌اند، کنار بیایند.

او همچنین گفته است که در کنار ارائه‌ی کمک‌های اساسی به مردمی که در مواجهه با خشک‌سالی و گرسنگی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باید از آنان در راستای احیای وسایل کسب درآمدشان نیز حمایت صورت گیرد.

از سوی هم، محمدنبی برهان، دبیرکل جمعیت هلال احمر افغانستان گفته است که افغانستان با بزرگ‌ترین بحران بشری طی ۳۰ سال اخیر مواجه است. او گفته است که این بحران برای کسانی که در مناطق دورافتاده و روستایی زندگی می‌کنند، نگران‌کننده است.

برهان افزوده است: «کمبود غذا نباید دلیل مرگ در افغانستان باشد. نیاز به یک تلاش هماهنگ بین‌المللی برای ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه حیاتی در سراسر کشور وجود دارد تا بتوان جان افراد را نجات داد.»

این در حالی است که فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر برای ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی خود در افغانستان، ۸۰ میلیون فرانک درخواست کرده است.